איך לממש ביטקוין? המדריך המלא להמרת ביטקוין לשקל

January 1, 2023
|
7 דק'

המסחר וההשקעות במטבעות דיגיטליים אמנם נעשו פופולאריים מאוד בקרב ישראלים בשנים האחרונות, אך רבים מגלים שמימוש המטבעות הדיגיטליים, לכדי שקלים המופיעים בחשבון הבנק, אינו עניין של מה בכך. קיימות סוגיות של מיסוי ורגולציה, בעיות שעשויות להתעורר מול הבנק, עמלות שאינן נמוכות, ובירוקרטיה העשויה להיות סבוכה – בעיקר כאשר מדובר בסכומים גבוהים ובהשקעות דרך זירות מסחר בחו"ל. בשורות הבאות נעשה סדר בדברים ונסביר איך לממש ביטקוין ומטבעות דיגיטליים נוספים.

איך מממשים ביטקוין שהושקע בזירת מסחר בינלאומית

למרות שקיימות זירות מסחר מקומיות, חלק נרחב ממשקיעי הביטקוין בישראל עדיין בוחרים לעבוד עם בורסות/זירות מסחר בבינלאומיות כמו Binance. מעבר לתהליך הרישום ההתחלתי שעשוי להיות מורכב ומעיק, גם כאשר מעוניינים לממש את המטבעות הדיגיטליים עלולות להתעורר בעיות, שכן הרגולציה בישראל אינה חלה על גופים אלו. במילים פשוטות: הבנק עשוי לסרב לקבל את הכספים.

אז מה עושים במצב הזה? קיימות מספר אפשרויות. ראשית, ניתן לפנות אל כעשרים 'כספומטים' של מטבעות דיגיטליים הפזורים ברחבי הארץ (לרוב מאפשרים רק המרת ביטקוין לשקל, או ביטקוין קאש ואתריום). כאן מבצעים תהליך סריקה של ארנק הכספומט מול הארנק הדיגיטלי שלכם, מפקידים את הקדיפטו ומושכים בשקלים. עם זאת, לפני שמגיעים לכספומט כזה או אחר יש לברר את שעות הפעילות, את אמצעי הזיהוי שצריך להביא ואת סכומי המינימום והמקסימום למשיכה יומית, שבועית וחודשית. כמו כן, יש לברר מהי העמלה על המשיכה שיכולה לנוע סביב ה- 6%.

אפשרות נוספת אך מאוד לא מומלצת של המרת ביטקוין לכסף, היא למכור את המטבע הדיגיטלי לאדם פרטי – למשל מישהו שמכירים דרך קבוצות פייסבוק, טלגרם וכדומה. אמנם, התהליך לכאורה פשוט (העברה בנקאית, צ'ק או מזומן מול העברת המטבע), וגם אין גורם מתווך שגובה עמלות, אבל הסיכון גבוה מאוד. אינכם באמת מכירים את הקונה, את הרקע האישי, הפלילי והפיננסי שלו, ואין זה נדיר שאנשים מוצאים את עצמם בלי המטבע הדיגיטלי ובלי מטבע פיאט אחרי עסקאות כאלו.

אפשרות נוספת ויחסית פופולארית, היא לממש את המטבעות הדיגיטליים על ידי העברתם מהבורסה בחו"ל לזירת מסחר או חלפן קריפטו ישראלי. במקרה הזה, מה שצריך לעשות הוא להעביר את המטבעות הדיגטליים לאחר הרשמה לאתר של הגורם הישראלי, לבצע שם את ההמרה לשקלים, ולאחר מכן למשוך את הכסף לחשבון שלכם. יש לציין כי אצל חלק מהגורמים ניתן לבצע את התהליך כולו אונליין, ואילו אצל אחרים יש להגיע פיזית למשרדים. כמובן, יש לשים לב לנושא עמלות המכירה והמשיכה לחשבון הבנק, וטרם דיברנו על נושא המיסוי והדיווח למס הכנסה.

מימוש ביטקוין שלא הושקע בבורסה בחו"ל

כאן התהליך יותר פשוט. למעשה, אם יש לכם ביטקוין שפשוט יושב על הארנק הדיגיטלי, האפשרויות דומות למדי למתואר לעיל. כלומר ניתן להגיע לכספומטים, למכור לאנשים פרטיים (לא מומלץ!), לפנות לחלפן כספים או לזירת מסחר מקומית. במידה ואתם מושקעים דרך זירת מסחר מקומית ויש לכם יתרה נזילה בשקלים, ניתן למשוך את הכסף לחשבון הבנק על פי התהליך של אותו גורם, כאשר יש להכיר היטב את עמלות המשיכה, את מסגרת המשיכה המותרת, את סכומי המקסימום והמינימום וכדומה. כמובן, גם כאן קיים היבט המיסוי ואפילו בזירות המסחר המקומיות הבנקים עלולים להערים קשיים על מימוש הקריפטו.

כמה מילים על ההפקדות בבנקים

כאמור, מימוש המטבעות הקריפטוגרפיים נתקל לעיתים בבעיות מול הבנק, המסרב להכניס את השקלים לחשבון. הדבר נכון במיוחד כאשר פועלים מול גופים בינלאומיים שלא חלה עליהם רגולציה. על מנת להקטין את הסיכון לבעיות, יש לדאוג כי כל נושא המיסוי והדיווח למס הכנסה מטופל היטב, וכמובן להשקיע אך ורק דרך גוף מפוקח ומוכר בדגש על גופים ישראלים.

באשר להמרה מזירות מסחר בינלאומיות, כל עוד מדובר בסכומים שאינם עולים על עשרות אלפי שקלים, האפשרות של משיכה דרך כספומט היא פשוטה, תקנית ומפוקחת, אך כאמור הדבר אינו אפשרי בסכומים גדולים עקב מגבלות המשיכה. כמו כן, ככל שהמשיכה אל הבנק היא בסכומים קטנים יותר, כך גדלים הסיכויים שלא יערימו בעיות, אך מצד שני יש לזכור את העמלה על כל משיכה. ובכל מקרה, מי שמבצע את ההמרה בעצמו צריך לקחת בחשבון שייתכן והבנק ירצה לקבל תשובות לקבי מקור הכסף ואסמכתאות שונות, כאשר לעיתים יהיה אף צורך להסתייע במומחים בתחום הקריפטו ובעורך דין.

המרת ביטקוין למזומן

עד כה הסברנו לכם איך להמיר קריפטו לכסף בזירות ובאמצעים השונים, אבל מה עם מזומנים? ובכן, המרת ביטקוין למזומן או מכירת ביטקוין במזומן ניתנת לביצוע במספר דרכים. קודם כל, למי שרוצה לדעת איך ממירים ביטקוין לשקל כבר הסברנו שיש את האפשרות לעשות זאת באופן פרטי, למשל דרך קבוצות טלגרם שבהן קובעים את שער החליפין, קובעים מקום לפגישה ומבצעים את ההחלפה של מזומן מול העברת המטבע הדיגיטלי לארנק. כבר הדגשנו שיש לנקוט בחשדנות ובזהירות רבה במצבים אלו, ולמעשה אנו ממליצים בחום להימנע מכך אלא אם מדובר באדם שאתם מכירים היטב.

לפיכך, שתי הדרכים הטובות העדיפות עבור קניית ביטקוין במזומן או מכירתו במזומן בישראל, היא דרך חלפני הכספים ודרך כספומטים המאפשרים זאת. אם אתם רוצים לקנות ביטקוין במזומן מחלפן כספים יש ליצור קשר עם חברה המציעה את האפשרות הזו, לסגור את שער החליפין ולקבוע מקום ומועד לביצוע. דרך נוספת היא להגיע לכספומטים שמאפשרים לא רק קניית ביטקוין במזומן אלא גם מכירה שלו. גם כאן, יש לברר את שעות הפעילות של הכספומט, את העמלות הנעות לרוב סביב חמישה אחוזים, את המגבלות על ההיקף של קנייה/מכירה יומית, ולא לשכוח את נושא המיסוי שיתבטא בחשבונית על העסקה ובצורך שלכם לדווח לרשויות המס.

 

סוגיית המיסוי של מטבעות דיגיטליים

כמו כל השקעה, גם המסחר במטבעות דיגיטליים מחויב במיסוי – ואין זה משנה אם השקעתם דרך בורסה מקומית או בינלאומית, או שבחרתם בבית ההשקעות שלנו. השקעות אלו מחויבות במס רווחי הון בשיעור 25% (במידה והפסדתם עשוי להיות זיכוי מס), אך בכל מקרה יש לדווח עליהן ובכל סכום. מי שאינו עושה זאת מסתכן בקנסות גבוהים מטעם רשות המיסים ואף באישום פלילי במקרים חמורים. עם זאת, מי שרק קנה ביטקוין לארנק הדיגיטלי ולא סחר במטבע, אינו צריך בשלב זה לדווח למס הכנסה. יש לציין כי הדיווח לרשות המיסים נעשה אחת לשנה למס הכנסה, תוך מילוי נכון ושלם של הדו"ח השנתי בצירוף טופס 1399 לעסקאות במטבעות דיגיטליים.

מימוש רווחים במטבעות דיגיטליים דרך פרוקסיביט

לקוחותינו המושקעים באחד המסלולים הייחודיים של פרוקסיביט, יכולים לבצע בכל עת את המשיכה. מדובר בתהליך פשוט מאוד שבו בוחרים באפשרות של 'משיכה', מזינים את הסכום הרצוי, ולאחר אישור שלנו הכספים יועברו לחשבון הבנק והתיק יתעדכן בהתאם. חשוב לציין כי אנו מטפלים עבורכם גם בכל נושא המיסוי, כך שאם בעת המשיכה היה רווח בתיק, אנו מנכים כחוק 25% מהרווח ומעבירים את היתרה לחשבון הבנק בניכוי המס. מאידך, אם בעת המשיכה היה הפסד, הלקוח מקבל מאיתנו אישור למס הכנסה בגין ההפסד הממומש.

לפרטים נוספים על המרת מטבע ביטקויון וסוגיות נוספות, ניתן לפנות אלינו דרך האתר או בטלפון 073-3701564.