איך כורים ביטקוין – המדריך המקיף לכריית ביטקוין 2023

May 16, 2023
|
5 דק'

כל מי שהתחיל להתעניין בעולם המטבעות הדיגיטליים לבטח שמע גם על התהליך המדובר של כריית ביטקוין זהו התהליך האינטנסיבי של יצירת המטבעות.

התהליך שבו "נוצר" ביטקוין הוא תהליך מרתק בו כל אחד יכול לקחת חלק, מה תהיה מידת ההצלחה שלכם? זה תלוי במספר גורמים.

במאמר זה נפרט על כריית ביטקויין ומטבעות דיגיטליים ונענה על השאלות הבאות:

1. כיצד כורים ביטקוין ואיך עובד תהליך הכרייה ?

2. איך להתחיל לכרות מטבעות דיגיטליים ?

3. מכונות כריית ביטקוין והציוד הדרוש לכרייה

4. עלויות כריית ביטקוין

5. חברות כרייה ותחרות

6. השתתפות "בבריכות כרייה" - mining pools

מה זה כרייה?

כריית ביטקויין (BTC) היא תהליך של אימות עסקאות ברשת הביטקוין ושילובן בבלוקצ'יין, ספר חשבונות מבוזר שמתעד כל עסקה ברחבי הרשת.

למעשה, כורי ביטקוין משתמשים במחשבים רבי עוצמה כדי לפתור בעיות מתמטיות מורכבות המאמתות עסקאות. הכורה הראשון שפותר את הבעיה זוכה להוסיף את העסקאות המאומתות, המכונה בלוק, לבלוקצ'יין. כפרס על מאמציהם, הכורה מתוגמל בכמות מסוימת של ביטקוין, זהו "תגמול הבלוק" וכך למעשה נוצרים מטבעות ביטקוין חדשים.

כך, במבנה אינסופי כל עשר דקות נוצר בלוק חדש – כלומר נוצרת תחרות חדשה.

יש לציין, שכורי ביטקוין רבים נוהגים לשתף פעולה בקבוצות הנקראות Mining Pools, כדי להגביר את כוח החישוב והיכולת לפתור את הבעיות מתמטיות שכרוכות בכרייה.

תהליך כריית ביטקוין ומטבעות דיגיטליים

כריית ביטקוין מבוססת על עקרון 'הוכחת עבודה' – POW (למאמר: P.O.S VS P.O.W)

בתהליך, כורים המשתמשים בכוח החישוב שברשותם כדי לפתור בעיות מתמטיות מורכבות. הבעיות הללו כל כך מורכבות עד שלא ניתן לפתור אותן ביד, ודורשות משאבי חישוב משמעותיים.

כל בעיה שנפתרה ידועה בשם 'hash', וזה בעצם ניחוש. קראתם נכון, כורים מנחשים מספר אקראי ומחילים פונקציית גיבוב על השילוב של אותו רצף תווים שצריך לנחש. הפלט המתקבל צריך להתאים לדרישות מסוימות, והכורה הראשון שמפיק hash שתואמת לדרישות - זוכה. חשוב לציין, הקושי של בעיות אלה מותאם בערך כל שבועיים כדי להבטיח שבלוק חדש יתווסף לבלוקצ'יין בערך כל 10 דקות. ככל שיש יותר כורים ברשת – כלומר כוח המחשוב ברשת גדול יותר כך גם עולה קושי החידה המתמטית. לחלופין, אם אין הרבה כוח מחשוב ברשת בתקופה מסוימת, קושי החידה ירד.

הכורה שפותר בהצלחה את החידה ראשון מתוגמל במספר מסוים של ביטקוין - זה מכונה 'תגמול הבלוק'. תגמול הבלוק התחיל ב-50 מטבעות ביטקוין ב-2009 ונחתך בחצי בערך כל ארבע שנים, באירוע המכונה Halving.

נכון לשנת 2023, תגמול הבלוק עומד על 6.25 ביטקוין. תגמול בלוק זה משמש כמנגנון העיקרי ליצירת ביטקוינים חדשים. זה התמריץ לכורים להקדיש את משאבי החישוב שלהם לרשת הביטקוין.

חשוב לציין,  המספר הכולל של ביטקוין שיתקיים אי פעם מוגבל ל-21 מיליון. מכסה זו צפויה להיות מושגת בסביבות שנת 2140.

איך מתחילים לכרות ביטקוין ומטבעות דיגיטליים נוספים?

כדי להתחיל לכרות ביטקוין, נצטרך לבצע השקעה ראשונית ב "מכונת כרייה" ביטקוין. מדובר למעשה במכשיר לכריית מטבעות המיוצר במיוחד לצורך זה. מכשיר זה פועל בדיוק כפי שפועל מחשב ומאפשר לנו לבצע חישובים שיענו על הצרכים של כריית ביטקוין בבית.

לאחר רכישת מכונת הכרייה, נצטרך להוריד ולהתקין תוכנת כרייה, שתאפשר לנו להצטרף לרשת הביטקוין ולהתחיל בכרייה.

ההחלטה שלאחר מכן כרוכה בקביעה אם לכרות באופן עצמאי או להצטרף למאגר כרייה. כרייה עצמאית מאפשרת לנו לשמור על כל תגמול הבלוק. עם זאת, בהתחשב בתחרות הקשה במיוחד בתחום זה, הסבירות להשיג זאת די קלושה. על ידי הצטרפות למאגר כרייה, אנו משלבים את המשאבים שלנו עם כורים אחרים, דבר המשפר משמעותית את הסיכויים שלך לזכות בפרס. עם זאת, פרס זה יתחלק בין חברי הבריכה.

מכונות כריית ביטקוין והציוד הדרוש לכרייה

כאמור, תהליך כריית ביטקוין מחייב אותנו להשתמש במחשבים מיוחדים בעלי כוח חישובי אדיר, הידועים בשם: ASIC.

מחשבים אלו נוצרו בתכלית היחידה: לפתור את החידות המתמטיות הגלומות בכריית ביטקוין.

להלן כמה מכונות כרייה ידועות:

1. +Antminer T9 - מכשיר זה הוא יחסית זול ואידיאלי עבור כורים עם שטח מוגבל. הוא קומפקטי, מה שמאפשר להתאים מספר יחידות לשטח קטן. מחיר המכשיר עולה בסביבות $550 - $600.

2. Avalon6 - אפשרות ידידותית למתחילים המפיקה 3.5 TH/s עבור ה-1050W שהיא צורכת. המחיר הוא בסביבות 650 דולר.

3. Antminer R4 - מכונה זו מצוינת ליישומים קטנים ובעלת רמת רעש מופחתת. מחירה - בסביבות 1,700 דולר.

4. DragonMint T1 - מכונה זו משתמשת בעיצוב שבב חדיש (DM8575), המאפשר לה להשיג קצב גיבוב של 16 TH/s תוך צריכת חשמל נמוכה יחסית. המחיר הוא בסביבות $2,729.

לאחרונה יש מחסור עצום במכשירים אלו ויש לחפש היטב על מנת למצוא מכשיר שתואם את צרכיו – ובמחיר שפוי.

מכונות הכרייה Antiminer ו DragomMint - כוח חישובי עצום וצריכת אנרגיה גבוהה

עלויות הכרייה

מעבר לקניית מכשיר לכריית ביטקוין, כריית ביטקויין ומטבעות דיגיטליים כרוכה בעלויות נוספות, בעיקר בגלל צריכת האנרגיה הגבוהה של מכשירים אלו.

מכונות כרייה ידועות לשמצה בצריכת החשמל המשמעותית שלהן, ובהתאם לעלויות החשמל במיקום שלנו, אזור או מדינה שבה צריכת החשמל יקרה במיוחד, יפחיתו את הרווחיות של כרייה באופן משמעותי.

לדוגמא, מדינות כמו רוסיה או איסלנד יהיו משתלמות יותר לביצוע כרייה מרוב המדינות האירופאיות בגלל עלות החשמל הנמוכה במדינות אלו לעומת אירופה.

הוצאות נוספות קשורות לקירור הציוד והמחשבים של ולכל תחזוקה או תיקון הנדרש לאורך זמן. חיוני לקחת בחשבון עלויות אלו בעת חישוב רווחיות כרייה פוטנציאלית.

התחרות ההולכת וגוברת בין הכורים, מחייבת כל אחד, לפני שממהרים להשקיע בציוד מחשבים חדש ויקר, לבדוק ולחשב מהו היחס בין ערך הביטקוין לעלות הכרייה שלו. ככל שהיחס גבוה יותר כך משתלם לכם להפוך לכורים. כמובן שבחישוב יש לקחת בחשבון גם את עלויות הציוד, הקירור והחשמל.

לסיכום, במידה ואתם מעוניינים להתחיל לבצע כרייה, תצטרכו לבצע מחקר מעמיק ולשלוט בכל הידע טכני שתוכלו וגם אז, איש אינו מבטיח שהפעולות יהיו רווחיות אורך זמן או אפילו יכסו את סכום ההשקעה הראשוני.

חברות כרייה ותחרות בעולם כריית המטבעות

זירת כריית הביטקוין היא תחרותית מאוד, עם מספר רב של חברות ויחידים המתמודדים על תגמולי הבלוק הרווחיים.

כמה מחברות הכרייה הגדולות ביותר הן: מרתון דיגיטל (צפו בסקירה המלאה של החברה), Riot Blockchain ו- Hive Blockchain Technologies.

מלבד אלה, קיימות פעולות כרייה בקנה מידה גדול או "חוות", המארחות מספר רב של מכונות כרייה, ולכן מייצרות כמות ניכרת של כוח מחשוב.

פעולות בקנה מידה גדול אלו מהוות לעתים קרובות אתגר קשה עבור כורים קטנים יותר בשל יכולת החישוב המועטות יחסית והגישה המוגבלת שלהם לאזורים בעלי עלויות חשמל נמוכות יותר.

הדרך של אדם פרטי להיכנס לשוק תחרותי שכזה היא להשתתף בבריכת כרייה (mining pool) – בה מספר של אינדיבידואלים משלבים את כוח המחשוב שלהם על מנת להשיג יתרון בפתירת הבעיות המתמטיות ומתחלקים ברווחים.

השתתפות "בבריכות כרייה" - mining pools

בריכות הכרייה הופיעו כאסטרטגיה פופולרית עבור כורים בודדים להתחרות בשוק הכרייה.

בריכת כרייה היא אוסף של כורים המשלבים את המשאבים שלהם כדי לשפר את סיכוייהם לכרות בלוק. כאשר הבריכה כורה בהצלחה בלוק, התגמול מחולק בין חברי הבריכה ביחס לכמות כוח החישוב שהם תרמו.

בריכות כרייה בולטות כוללות את: F2Pool, Poolin, BTC.com ו-AntPool. השתתפות במאגר כרייה יכולה להניב תגמול עקבי, אם כי קטן יותר, ולא גישת ה"הכל או כלום" הקשורה לכרייה עצמאית.



חלוקת הרווחים

כאשר כורים מצטרפים לבריכה, הם מקבלים חלקים או "מניות" על תרומתם לכוח הגיבוב של הבריכה. חלק זה אינו מייצג בעלות במאגר אלא מהווה דרך לעקוב אחר התרומות של כל כורה.

ל - mining pools שונים יש דרכים שונות לחישוב חלוקת ה"מניות" האלו, אך רובן משתמשות באחת משתי האופציות:

Pay-Per-Share (PPS) או Pay-Per-Last-N-Shares (PPLNS).

בשיטת PPS, הכורים מקבלים סכום מוגדר עבור כל מניה שהם מחזיקים, ללא קשר אם בריכת הכרייה הצליחה לכרות בהצלחה בלוק. שיטה זו מספקת תשלומים קבועים ומפחיתה את "אלמנט המזל" אך היא גם מחייבת את המשתתפים לקחת על עצמם את הסיכון של לא לפתור בלוק (כלומר: לזכות בכריית המטבעות) לתקופת זמן ארוכה

בשיטת PPLNS, הכורים מקבלים תשלומים על סמך מספר המניות שהם מחזיקים במהלך מספר מסוים של בלוקים שנמצאו, ולא על פי מספר המניות שהם מחזיקים בכל רגע נתון. גישה זו מפחיתה את הסיכון למאגר הכרייה אך מייצרת מצב של תשלומים שאינם קבועים לכורים.

לסיכום, השתתפות במאגר כרייה יכולה להיות דרך מעשית יותר לעסוק בכריית ביטקוין, במיוחד עבור יחידים או כורים בקנה מידה קטן.

mining pools יכולות לעזור להפחית את אלמנט המזל בכרייה ולספק מקור הכנסה יציב יותר. עם זאת, חיוני לחקור ביסודיות את המאגר שבחרת ולהבין את מבנה העמלות, מערכת התשלומים והמוניטין שלו לפני שמתחייבים.