סקירה שבועית 27 באוקטובר 2022

October 27, 2022
|
5 דק'

סקירה שבועית זו הוכנה על מנת לתת למשקיעינו ולקהל הרחב מבט מלמעלה על שוק המטבעות הדיגיטליים בו אנו פועלים.

בסקירות מסוג זה נכסה אירועים משמעותיים בשבוע החולף ומשמעותם, נבצע ניתוחי On-chain של אופי הפעילות ברשתות הבלוקצ'יין השונות ונבחן את השפעות הרשתות החברתיות על השוק.

נקודות מפתח:

• ניתוח התנודתיות ההיסטורית בביטקוין – שינוי קרוב בשוק ?

• הכורים חוזרים לאגור BTC

• המשקיעים ממשיכים למשוך כספים מהבורסות – אפקט חיובי

• סיכום ומבט לעתיד

ניתוח התנודתיות ההיסטורית בביטקוין – שינוי קרוב בשוק ?

מדד התנודתיות (ממוצע 30 ימים) הגיע בשבוע האחרון קרוב מאוד לנקודת שפל של 6 שנים.

מנקודת מבט היסטורית, ביטקוין (BTC) לעיתים רחוקות מאוד נשאר ברמות כאלו לאורך זמן, הסוחרים והמשקיעים צריכים לצאת מנקודת הנחה שהמצב הנוכחי לא יישמר לאורך זמן.

אם נבחן את חמש השנים האחרונות, תקופות כאלו של תנודתיות נמוכה נמשכו מספר ימים בלבד, ולא חצו את רף 17 הימים. קיץ 2020 הייתה הפעם האחרונה שהיינו באותן רמות של תנודתיות (ראה גרף למטה), המצב נמשך שם 4 ימים בלבד, ולאחר מכן מחיר הביטקוין זינק בעשרות אחוזים.

במרץ 2019, התנודתיות הנמוכה נשמרה כך במשך 6 ימים בלבד, וגם שם מחיר הביטקוין עלה בצורה חדה והתחיל את הריצה של 2019 שהסתכמה בעלייה של 205% מרגע שנשבר מחסום התנודתיות.

נובמבר 2018, היה התקופה הארוכה ביותר שבה התנודתיות הייתה נמוכה כל כך – 17 ימים שלמים. לאחר אותם 17 ימים מחיר הביטקוין פרץ כלפי מטה ונחתך ב 50% תוך חודש בלבד.

Source: Tradingview, Arcane

אז כאמור, הדשדוש צפוי להישבר תוך זמן קצר, לראייה נוספת: שוק האופציות על הביטקוין נמצא בשיאי מינופים (כפי שהראנו בסקירה הקודמת: קישור) – מצב שלבטח יתרום לתנודתיות.

בעודנו מנתחים את היסטוריית התנודתיות אנו רואים תנועות שוק חיוביות בביטקוין (+ 8% מתחילת השבוע), יכול להיות שמדובר בתחילתה של עלייה אך אין בטוחה להמשך של מצב כזה. למעשה, אירועי השבוע בשווקי המניות הן בעינינו מה שיוביל את הקו בשוק המטבעות הדיגיטליים. באופן מצחיק, דוחות ענקיות הטק יכולות להכתיב את סנטימנט השוק עבור הסגמנט הזה שנקרא "נכסי סיכון" – ואולי, בצורה אבסורדית לדוחות הללו תהיה השפעה לא מבוטלת על כיוון שוק המטבעות הדיגיטליים בימים הקרובים.

הכורים חוזרים לאגור מטבעות

התבוננות על התנהגות חברות הכרייה היא עקרון מפתח בניסיון להבנת השוק משתי סיבות:

הראשונה: הכורים הם "קבוצת מיקוד של משקיעים מתוחכמים", הם יודעים על השוק הרבה יותר מהמשקיע הממוצע מהסיבה הפשוטה שזהו תחום העיסוק שלהם.

השנייה: הכורים הם כוח משמעותי בשוק, ההתנהגות שלהם יכולה להשפיע ישירות על הדינמיקה בשוק מכיוון שיש להם כמות גדולה של מטבעות.

כשהבנו את חשיבותם, בואו ננתח את התנהגותם בחודש האחרון. בגרף למטה, הקו הכחול מייצג את כמות מטבעות הביטקוין שמכרו ביחס לכמות שייצרו (כרו). ככל שהכורים מוכרים יותר מטבעות זה מפעיל לחץ מכירה על המטבע ובנוסף זה גורר אפקט פסיכולוגי שמרע עם הסנטימנט כלפי הביטקוין.

בשיאו של השוק הדובי (יוני) מכרו הכורים כ 350% ממטבעות הביטקוין שייצרו, ליתר דיוק ולשם המחשה: על כל מטבע שייצרו הכורים הם מכרו 3.5 מטבעות בממוצע.

בחודשים האחרונים, בתהליך הדרגתי, הכורים מצמצמים מכירה ובחודש ספטמבר באופן רשמי חזרו "לאגור" מטבעות (בהינתן שהיחס ירד מ- 100%).

את הקיץ האחרון הקדישו הסוחרים לשיפור מצבם הכלכלי, הם מכרו מטבעות על מנת לצמצם את החוב ולהתרחב ביכולות הכרייה ע"י קניית ציוד כרייה נוסף.

לראייה: אחת מחברות הכרייה הגדולות ביותר – Stronghold ($SDIG) צמצמה את חובותיה בכ- 60% מחודש אוגוסט.

השוק כרגע פחות חשוף ללחץ מכירה מאסיבית מצד הכורים. חברות הכרייה הציבוריות (בלבד) מחזיקות קרוב ל-37,000 BTC היום, ירידה מ-46,000 BTC שהייתה בסוף אפריל.

Source: Luxor, Arcane

המשקיעים ממשיכים למשוך כספים מהבורסות – אפקט חיובי

כמות המטבעות המוחזקים בבורסות המשיכו בירידה הבלתי פוסקת שלהם, מדובר בשפל רב-שנתי לאורך אוקטובר, וחזרה לרמות ינואר 2018. למעשה, כל "נפח" המטבעות שזרם לבורסות מאז השיא במחיר הביטקוין, יצא החוצה מהבורסות לארנקים קרים.

שתי סיבות לכך, האחת פסימית השנייה אופטימית.

נתחיל עם הפסימית: חוסר אמונה רחב בכל נותני השירותים ו"צדדים שלישיים" בעולם המטבעות הדיגיטליים, יותר מדי סיפורים לאחרונה הדהדו את המסר מספר אחד של חסידי הארנקים הקרים: "not your keys - not your coins".

הסיבה האופטימית: כשמשקיע מחליט להעביר את המטבעות שלו לארנקים הוא מסמן לשוק: "אני מעוניין לבצע פחות פעולות מסחר ולהתמקד בהחזקה לטווח האחרון" – כמובן שזה לא חל על כך משקיע, אך זה מצייר קו תחושה כללי בקרב המשקיעים

באוקטובר בלבד נמשכו 123.5 אלף מטבעות BTC מהבורסות, שזה שווה ערך ל-0.86% מהאספקה במחזור.

בהערה כללית: זרימת המטבעות לארנקים לבדן אינן "סיגנל מספק" כשלעצמו, אך בהקשר רחב יותר הוא נותן הצצה להתנהגות המשקיעים ומה המניעים שלהם.

גרף כמות המטבעות המוחזקים בבורסות – הקו הצהוב

סיכום ומבט לשבועות הקרובים

כפי שנאמר, בבטחון גבוה ניתן להסיק מהנתונים שהתנודתיות צפויה לחזור לשוק – יותר מדי זמן של דשדוש אינו מתיישר עם התנהגותו ההיסטורית של הביטקוין בהקשר זה.

כעת, בעוד שברור שתנועת מחיר חדה צפויה בימים הקרובים, השאלה מתבקשת היא לאיזה כיוון? האם פנינו לעלייה או שמא ירידה?

ובכן, ניסינו להסיק מסקנות מן הנתונים ע"י הבטה על המטבע משתי צדדיו: מצד הכורים ומצד המשקיעים.

צד הכורים נראה חיובי סך הכל, הם חוזרים לאגור לאחר שרובם שיפרו את המצב הכלכלי שלהם. נראה שלחץ מכירה מצד הכורים – לא צפוי.

מצד המשקיעים, נראה שיש בחירה ברורה להעביר כספים לארנקים קרים, שמעבר לעובדה שהם מנותקים מהרשת ובטוחים יותר, העברת מטבעות אליהם מהווה אמירה של אגירה והחזקה לטווח ארוך. לכן גם מצד המשקיעים – סימנים חיוביים.

באשר לשוק הנגזרים, בסקירה זו לא התייחסנו להתנהגותם, אך כן התייחסנו בסקירה הקודמת (קישור) – המינופים בשוק החוזים על מטבעות דיגיטליים הגיעו לשיאים של כל הזמנים. – לבטח אינו סימן טוב.

עוד דאגה מכיוון שווקי המניות (האמריקאים בעיקר) , כידוע – התלות בשווקי המניות הפכה לעובדה כמעט מוגמרת וכדאי להביט בשוק המניות בכל קנייה או מכירה שאנו מבצעים בשוק המטבעות הדיגיטליים.

אם שוק המניות ימשיך להגיב רע נוכח סביבת המאקרו – אנו לא צפויים לראות התנהגות שונה לחלוטין בביטקוין או בשוק הקריפטו בכללותו.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות