סקירה שבועית 23 באוקטובר 2022

October 23, 2022
|
4 דק'

סקירה שבועית זו הוכנה על מנת לתת למשקיעינו ולקהל הרחב מבט מלמעלה על שוק המטבעות הדיגיטליים בו אנו פועלים.

בסקירות מסוג זה נכסה אירועים משמעותיים בשבוע החולף ומשמעותם, נבצע ניתוחי On-chain של אופי הפעילות ברשתות הבלוקצ'יין השונות ונבחן את השפעות הרשתות החברתיות על השוק.

נקודות מפתח:

• נכסי סיכון והתאמה לשווקים – ביטקוין ומניות כאחד במלחמה נגד הדולר.

• ניתוח On-Chain ונגזרים: התנודתיות הצפויה בשבועות הקרובים והשפעות המינוף

• סיכום ומבט לעתיד



נכסי סיכון והתאמה לשווקים – ביטקוין ומניות כאחד במלחמה נגד הדולר

ההתאמה של ביטקוין (BTC) לשווקי המניות שוב בעלייה. כפי שמשתקף בגרף למטה, ההתאמה הגבוהה ביותר היא בין הביטקוין למדד נאסד"ק 100 – הסיבה ברורה, נכסי נאסד"ק 100 מכילים ברובם מניות טכנולוגיה שהן ברובן מניות צמיחה ובעל אופי סיכוני די גבוה.

השאלה שעולה שוב ושוב היא כיצד לנהל את תיק השקעות קריפטו בעידן של אינפלציה עולה וחוסר אטרקטיביות של נכסי סיכון?

ובכן כמה גישות יכולות להועיל בתקופה כזו, אבל ראשית בואו נבחן את הנתונים.  כאמור, התאמת הביטקוין למדד נאסד"ק 100 עומדת על 0.72, במונחים סטטיסטיים מדובר בהתאמה גבוהה ביותר. חשבו על זה כך: על כל דולר שירוויח (או יפסיד) משקיע בביטקוין, אותו משקיע ירוויח (או יפסיד) 0.72 דולרים אם השקיע בנאסד"ק 100 .

מדד ה S&p 500 (שמכיל מניות ממגוון סקטורים רחב יותר) עומד על התאמה לביטקוין של 0.68, נמוכה יותר מהנאסד"ק אך עדיין גבוהה.

ההתאמה המפתיעה ביותר של הביטקוין היא דווקא לזהב, בעוד רוב המשקיעים חשבו שזהב הוא נכס מגן-אינפלציה בצורה אבסולוטית, הנתונים מראים אחרת. ההתאמה של ביטקוין לזהב עומדת 0.52, שימו לב: הביטקוין שנחשב עתיר סיכון דומה במעט יותר מ 50% להתנהגותו של הזהב. מספר שאין להקל ראש בו.

Source: Arcane research

אז, מה הוא הנכס שמתנהג באופן הכי "שונה" מהביטקוין?, או לחילופין: איזה נכס ייחשב גידור ראוי לביטקוין אם אנו מעוניינים להגן על תיק ההשקעות שלנו? ובכן – הדולר האמריקאי.

שימו לב לגרף הבא: ההתאמה בין מדד הדולר DXY לבין הביטקוין עומד על מינוס 0.64 , כלומר ישנו מתאם הפוך בין התנהגות הביטקוין להתנהגותו של הביטקוין.

Source: Arcane research

העלייה בהתאמה ההפוכה בין השניים באה בעקבות ההכרזה בשבוע שעבר על מדד המחירים לצרכן לארה"ב (CPI) שבעקבותיה עלייה (שוב) בצפי האינפלציה.

כשזה המצב, אחד העקרונות החשובים ביותר בהשקעות בא בעזרתנו: DCA  (Dollar cost average) או בעברית: מיצוע.

עקרון זה הוא למעשה אסטרטגיית השקעה שבה אנחנו מגדילים את הפוזיציה הקיימות שלנו לאורך זמן. כלומר אנחנו מקטינים את העלות הממוצעת שלנו בנכס עקב ירידה במחיר. אסטרטגיה זו דורשת אלמנט מקדים אחד – להאמין בנכס. אז אם אתם מאמינים בנכס כלשהו: ביטקוין את'ריום או מנייה תמצאו דרך לבצע מיצוע.

ניתוח On-Chain ונגזרים: התנודתיות הצפויה והשפעות המינוף

אנו נמצאים בנקודת זמן מאוד לא שגרתית במונחי התנודתיות, נסביר: התנודתיות הנמוכה שאפיינה את BTC בשבועות האחרונים נמשכה מעבר לצפוי. היסטורית, תקופות של תנודתיות נמוכה נמשכו פחות זמן מהמצב הנוכחי, בדרך כלל אחרי תקופת זמן קצרה יחסית השוק "לקח החלטה" והחל לנוע בכיוון מסוים וכמות נזילות גבוהה חזרה לשחק בשוק.

כשזה נאמר, הנתונים מראים כי הבשילו התנאים לתנועות שוק אגרסיביות יותר. שאלת השאלות היא כמובן לאיזה כיוון? ובכן הנתונים נותנים סימנים מעורבים.

ראשית נביט על Reserve Risk – מדד הבוחן את התנהגות מחזיקי הטווח הארוך. ירידה מתמדת בערך המדד מצביעה על כך ש"גיל המטבעות" כלומר: כמות הזמן שמחזיקים אותם – עולה. המסקנה: המשקיעים ממשיכים להחזיק במטבעות שרכשו, למרות תנאי השוק הלא חביבים. זה חשוב מכיוון שהסתברותית ככל שמשקיע מחזיק במטבע לטווח זמן ארוך יותר, הסיכוי שלו למכור אותו יורד

אז ה Reserve Risk מסמן חוזק משקיעים והמשך החזקה. לכאורה- חדשות טובות.

אבל, הסקת המסקנות שנוצרת מהתבוננות על מדד ה- Reserve Risk מתעלמת מכמה מרכיבים די משמעותיים, והם: כל הנתונים שחיים מחוץ לבלוקצ'יין – התנהגות שוק הנגזרים, שווקי המניות, ETF ושאר ירקות.

משוק הנגזרים – מגיע איתות מדאיג. המינוף בשוק מרקיע שחקים, המסקנה הברורה הראשונה: שזה מגדיל את הסיכוי לתנועות שוק חדות יותר תוך שבועות בודדים.

לשם השוואה: ה- Open interest (כמות המינופים) בנקודת הזמן שקדמה לירידה שהחלה בנובמבר 2021 הייתה קצת באזור ה – 240,000 מטבעות BTC. היום – שיא כל הזמנים אנו עומדים על 539,000 BTC.

אין זה מבטיח שיופעל טריגר שיגרום עוד ירידות בשוק, אך בהחלט זה שם את השוק במצב רגיש יותר לתנועות אגרסיביות שעלולות לגרור אפקט דומינו והנזלות לסוחרים ממנופים.

סיכום ומבט לעתיד

במבט על הביטקוין, מוביל שוק המטבעות הדיגיטליים מדשדש כבר תקופה די ארוכה. נראה שהשוק מתחנן להכרעה אך זה לא מפחיד את הסוחרים שממשיכים למנף בקצב גבוה את פוזיציות הביטקוין שלהם, דבר שעלול להוסיף תנודתיות מסוכנת לשוק.

ההתאמה לשווקי ההון ואפילו הזהב נמצאים בעלייה, הסיבה לכך היא התנועות הדי רדומות של הביטקוין ולא תנודתיות חריגה בשווקי המניות, נראה שלא מעט משקיעים מאמינים שהירידה מתחילה למצות את עצמה, וייתכן שאכן כך, אך לא בטוח שהתיאוריה הזו תחזיק מים בסביבת המאקרו הבעייתית הנוכחית.

בסקירה הנוכחית כיסינו עיקרון ה DCA שמוכר לכל משקיע וותיק אך נעלם מעינם של אלו שאינו מצויים בנבכי השוק, אז לחדשים בשווקים אמצו את ניסיון העבר ולמדו מטעויות של אחרים, כניעה לרגשות המסחר בדרך כלל עולה לא מעט כסף.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות