השקעה במניות קריפטו - מרתון דיגיטל (MARA) - כל הפרטים

May 8, 2023
|
6 דק'

אם חשבתם פעם להחשף לשוק הקריפטו אך אתם מעוניינים לקנות מניות- מחקות או קרנות סל בתחום המטבעות הדיגיטליים, בטוח נחשפתם למניות של חברות כרייה. ההתאמה של חברות הכרייה למחיר הביטקוין די גבוהה, ולחלוטין מאפשרת השקעה "עקיפה" בעולם המטבעות הדיגיטליים.

רבים התאכזבו מאותן מניות-מחקות וקרנות סל של הביטקוין (כמו BITO או GBTC), ובצדק, יכולתן לחכות את נכס הבסיס – הביטקוין, אינו מדויק במיוחד. לשם המחשה, בעוד אלו שהשקיעו בביטקוין הרוויחו 160% אחוז בשנת השקעה, מקבליהם שהשקיעו במניות-מחקות הרוויחו 60% בלבד, פער משמעותי.

רבים ממאוכזבי המניות המחקות עברו לקנייה של מניות כרייה – מניות של חברות שכל עיסוקן הוא הפעלת אלפי מחשבים שפועלים על מנת לכרות מטבעות דיגיטליים, ביטקוין בפרט.

במאמר זה נבחן את אחת מחברות הכרייה המובילות בעולם: Marathon Digital, מה היא עושה? איך היא בהשוואה למתחרותיה? מה המתאם בינה ובין מחיר הביטקוין? ושאלת השאלות: האם כדאי לקנות MARA או ביטקוין אמיתי?


לפני שממשיכים, הסבר קצר על קצר על כריית מטבעות דיגיטליים:

את המונח "כרייה" אנו מכירים מ"כרייה" פיזית של זהב ומתכות יקרות. בזהב אנחנו משקיעים אנרגיה פיזית על מנת להוציא אותו מהאדמה – ועל כן זו הסיבה שזהב יקר כי הוא נדיר ומצריך השקעת אנרגיה רבה.

ברעיון, התהליך הוא דומה גם בכריית ביטקוין – ההבדל הוא שהאנרגיה המושקעת היא אנרגיה חישובית ולא פיזית.

משתמשי רשת הביטקוין פותרים "פאזלים מתמטיים" ומתחרים ביניהם מי הראשון שיפתור את אותו פאזל מתמטי. הראשון שמצליח לפתור את פאזל מתמטי צועק לכל חברי הרשת : "תראו מצאתי את הפתרון" והם מאמתים בקלות שאכן זה הפתרון.

המנצח הוא הזוכה בזכות לתעד את הבלוק על הבלוקצ'יין ובכך גם זוכה בייצור המטבעות החדשים שנוספים בכל בלוק וגם זוכה לכל העמלות ששולמו לרשת.

וזו בעצם כרייה.

ככה במבנה אינסופי כל עשר דקות נוצר בלוק חדש – כלומר נוצרת תחרות חדשה.

למה המבנה הוא כזה ? הכורים הם אנוכיים והם מוציאים כסף על חשמל, חומרה (מחשבים) ותחזוק. ולכן חשוב שהרשת תתמרץ אותם לתחזק ולאבטח את הרשת ע"י פעולות הכרייה הללו.

ככל שרמת האנרגיה שמושקעת בכריית ביטקוין כך רמת האבטחה ברשת עולה.



1. חברת מרתון דיגיטל - מה היא עושה?

Marathon Digital (MARA) היא חברה המתמחה בכריית מטבעות דיגיטליים, עם התמקדות עיקרית בביטקוין. החברה נוסדה בשנת 2010, ועיקר עסקיה הוא והפעלת וניהול מתקני כרייה ברחבי ארצות הברית, תוך שימוש במקורות אנרגיה מתחדשים וטכנולוגיית כרייה מתקדמת כדי למקסם את היעילות ולהגדיל את הרווחים. החברה הרחיבה באגרסיביות את יכולת הכרייה שלה במהלך השנים ויצרה שותפויות אסטרטגיות כדי לבסס עמדה חזקה בנוף הבלוקצ'יין המתפתח במהירות. שותפות בולטת אחת היא עם Beowulf Energy, יצרנית חשמל עצמאית מובילה. MARA ו-Beowulf Energy חתמו על הסכם מיקום משותף להקמת מתקן כריית ביטקוין בהארדין, מונטנה. שותפות זו נועדה להפחית את עלויות האנרגיה עבור MARA תוך מינוף המומחיות של Beowulf Energy בייצור חשמל כדי להפוך את פעולות הכרייה שלה ליעילה יותר.

שותפות משמעותית נוספת היא עם Bitmain Technologies, מהיצרניות המובילות בעולם של חומרה לכריית מטבעות קריפטוגרפיים. MARA הודיעה על חוזה ענק עם Bitmain לרכישת 70,000 כורי Antminer S-19 ASIC (יחידת מחשוב שנועדה לכריית ביטקוין) מה שיגדיל משמעותית את יכולת הכרייה של החברה. מהלך אסטרטגי זה נועד למצב את מרתון כאחד מכורי הביטקוין הגדולים והיעילים בצפון אמריקה. שותפויות אלה, בין היתר, מדגימות את המחויבות של Marathon Digital  להרחיב את יכולת הכרייה שלה ולשמור על יתרון תחרותי בתעשיית הבלוקצ'יין ההולכת וגדלה.

2. האם יש מתאם בין מחיר מניית MARA למחיר הביטקוין ?

הקשר בין מניית MARA לשוק הקריפטו מונע בעיקר מהעובדה שהחברה כורה מטבעות קריפטוגרפיים, במיוחד ביטקוין. כתוצאה מכך, ההכנסות ומחיר מניית MARA מושפעים במידה רבה ממחיר הביטקוין ומסנטימנט השוק הכולל.

כדי לספק הבנה קונקרטית יותר של המתאם בין מניית מארה לשוק הקריפטו, אנו יכולים להסתכל על נתונים היסטוריים. לדוגמה, במהלך השוק השוורי של 2020-2021, מחיר הביטקוין זינק מכ-7,200 דולר בינואר 2020 לשיא של כ-64,800 דולר באפריל 2021. במהלך אותה תקופה, מחיר מניית מארה עלה מ-0.93 דולר לשיא של 57.75 דולר.

חשוב לציין שבעוד שיש מתאם חזק בין MARA (מניה) לשוק הקריפטו, ביצועי חברה בודדים וגורמים חיצוניים, כגון שינויים רגולטוריים, יכולים להשפיע גם על מחיר המניה מארה. לדוגמה, אם MARA הייתה מכריזה על עלייה משמעותית בקיבולת הכרייה או על שותפות אסטרטגית, מחיר המניה שלה עשוי להיות מושפע לטובה, גם אם שוק הקריפטו הכולל נשאר עומד או נמצא בירידה.

חשוב להכיר שהשקעה במניית MARA היא בהכרח השקעה המושפעת מהרבה גורמים שאינם קיימים בהשקעה בביטקוין. לדוגמא: הנהלת החברה, תזרים המזומנים של החברה וחוזקה הכלכלי. החשיפה בקניית מניית MARA היא רחבה ונתונה לשיקולים רבים שמקורם אינם בהכרח בעולמות הקריפטו. חשיפה זו מהווה חסרון משמעותי עבור אלו המעוניינים להשקיע בשוק הקריפטו בלבד.



טבלת תשואות: מניית MARA מול הביטקוין

בהשוואת התשואות בין הביטקוין ומניית MARA ניתן לראות כי היו שנים בהם MARA הושפעה מהיבטים חיצוניים בצורה משמעותית ו"התנתקה" מהביטקוין באופן משמעותית. בשנים המוקדמות הביטקוין עשה תשואות נפלאות שלא התפרשו לכדי תוצאה במניית מארה. עוד ניתן לראות, שבזמן ירידות מניית מארה יורדת באופן חד יותר מהביטקוין. נתונים אלו מעידים על חסרונו של הנכס ביכולת שלו "לחקות" את הביטקוין ועל המשקיעים להכיר חסרונות אלו. אגב, השקעה באת'ריום מתגלה ע"פ נתונים כבעלת יחס הסיכון הנמוך ביותר והתשואות הטובות ביותר.


3. מרתון דיגיטל ומתחרותיה – האם היא בעמדת ההובלה?

תעשיית כריית מטבעות הקריפטו כוללת תחרות די ענפה, מתחרותיה הבולטת ביותר של מרתון דיגיטל הן:

• Riot Blockchain (RIOT) - חברת כריית ביטקוין אמריקאית.

• Hive Blockchain Technologies (HIVE) – חברת כרייה קנדית השמה דגש על שימוש באנרגיה ירוקה.

• Argo Blockchain (ARB) – חברת כרייה בריטית המתמקדת במספר רב של מטבעות.

ל-MARA מספר יתרונות על פני מתחרותיה, כגון:

יתרון הגודל: עם רכישת מספר רב של מכונות כרייה, MARA הצליחה להשיג יכולת כרייה משמעותית, ולמצב את החברה כאחת מכורי הביטקוין הגדולים בצפון אמריקה.

יעילות אנרגטית וקיימות: ההתמקדות של MARA בקיימות ושימוש יעיל באנרגיה, מגובה בשותפויות חזקות, לא רק מפחיתה את עלויות התפעול אלא גם מפחיתה סיכונים רגולטוריים פוטנציאליים ופונה למשקיעים מודעים לסביבה.

גיוון ופיזור מיקומי כרייה: MARA מפעילה מתקני כרייה ברחבי ארצות הברית, מה שעוזר להפחית את הסיכון לשיבושים פוטנציאליים עקב תקנות אזוריות או אסונות טבע. פיזור גיאוגרפי זה תורם ליציבות החברה וליעילותה התפעולית.

בעוד ל-MARA יש את היתרונות הללו, חיוני לקחת בחשבון שגם מתחריה נוקטים בצעדים להגדלת פעילותם ולשיפור יעילותם.

4. האם כדאי לי לקנות מניית MARA או ביטקוין?

ההחלטה בין קניית מניית MARA לביטקוין תלויה ביעדי השקעה בודדים ובסבילות לסיכון. הנה כמה יתרונות וחסרונות של שניהם:

MARA:

השקעה עקיפה בשוק הקריפטו מבלי להחזיק ישירות במטבעות קריפטוגרפיים.

פוטנציאל לצמיחה משמעותית ככל שהחברה תרחיב את פעילות הכרייה שלה.

גיוון במרחב הבלוקצ'יין, שכן הביצועים של מניית MARA קשורים למספר גורמים.

אם נבחן את סטיית התקן המגלמת את התנודתיות שבנכס מראה כי השקעה במניית MARA נחשבת "מסוכנת" יותר מהשקעה ביטקוין.

ביטקוין:

השקעה ישירה במטבע הקריפטו הגדול והמבוסס בעולם.

נזילות גבוהה וקבלה כנכס דיגיטלי. היצע מוגבל, עם מכסה של 21 מיליון מטבעות, שיכול להעלות את הערך לאורך זמן.

חיוני להדגיש את החשיבות של נכס הבסיס, ביטקוין, שכן הביצועים של MARA קשורים קשר הדוק למחיר הביטקוין ולסנטימנט הכולל של השוק.

לסיכום:

קניית נכס הבסיס עדיפה תמיד, השקעה בשוק הקריפטו תהיה נכונה ביותר כאשר נקנה את "אב כל המטבעות" – הביטקוין, עם זאת התפעול והידע הטכני שכרוכים בקניית ביטקוין הביאה רבים להעדיף קנייה של מניות כרייה המחקות באופן עקיף את מחיר הביטקוין.

הקושי הטכני שמונע מרבים להשקיע בביטקוין הוא בדיוק הנקודה שאנו בפרוקסיביט מרכזים את מאמצינו. עם פרוקסיביט קנייה ומכירה של ביטקוין ועוד עשרות מטבעות דיגיטליים אחרים היא קלה ונוחה. הפלטפורמה החדשנית של פרוקסיביט מאפשרת קנייה ומכירה בלחיצת כפתור ואפילו טיפול מלא בניכוי המס בעת המשיכה.

אם אתם מעונייקיע בנכסים דיגיטליים - Proxibit היא האופציה הקלה והנוחה ביותר, התקשרו עכשיו: 073-3701564

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.