התפיסות המוטעות לגבי השדרוג הקרב באת'ריום - עושים סדר

August 23, 2022
|
4 דק'

השדרוג הקרוב באת'ריום מרגש את כל תעשיית הקריפטו, ובצדק. אולם, נראה כי רבים מייחסים לשדרוג סגולות שאינן קיימות בפועל.

רקע על השדרוג:

המטבע השני בגודלו בשוק הפך לאחד מעמודי התווך של התעשייה כולה. למעשה אלפי פרויקטים וטוקנים שונים בעולם המטבעות הדיגיטליים בנויים על את'ריום ומשתמשים בבלוקצ'יין של את'ריום כ "תשתית תעבורת מידע" – מידע כלכלי (תיעוד טרנזקציות) ומידע לוגי-תוכנתי (אחסון מידע ובניית חוזים חכמים).

השדרוג הקרוב באת'ריום הוא למעשה שדרוג התשתית, הכולל שינוי מהותי בשיטת קונצנזוס (הדרך בה מסכימים על טרנזקציות ברשת). במתכונת הנוכחית שיטת הקונצנזוס באת'ריום נקראת Proof of work – הוכחת עבודה. והיא למעשה תחרות על כוח מחשוב על מנת לפתור חידה מתמטית רנדומלית. הראשון לפתור את החידה יקבל את תגמולי הכרייה, כלומר המטבעות החדשים שנוצרים. החיסרון: בזבוז אנרגטי (חשמל) יוצא דופן.

השיטה החדשה נקראת Proof of stake – הוכחת החזקה. והיא תחרות על החזקה מטבעות ו"נעילתם". מי שבעל יותר מטבעות ETH שנמצאים ב"נעילה" הוא בעל סיכוי גדול יותר לזכות בכריית הבלוק הבא. כלומר: לקבל את המטבעות החדשים.

השדרוג עשוי להוסיף יכולות במהירות עיבוד הטרזנקציות ובכך להוריד את המחיר שמשלמים המשתמשים בעבור ביצוע העסקאות, להגביר את האבטחה בפרוטוקול,  וכמובן לחסוך הרבה חשמל. לגבי לוחות הזמנים, ניסיון העבר באת'ריום מלמד כי תיתכן דחיה נוספת של השדרוג. בנוסף, נראה כי שיפורים בביצועים בפועל עדיין מעט רחוקים ובעיקר - נראה כי רבים מייחסים לשדרוג יתרונות שלא באמת יהיו בפועל. להלן כמה מהם.

הטעויות הנפוצות לגבי השדרוג הקרוב :

1. עמלות ה – gas fees ירדו מיד אחרי השדרוג  - לא נכון

אולי התפיסה המוטעית הנפוצה ביותר נוגעת לעמלות. עמלות ה gas fees הן בעצם העמלות שמשלם מבצע ההעברה. ובשל העובדה שעלות העברה באת'ריום אינה זולה (כ 2.5 דולרים בממוצע ע"פ messari)  המשאלה הכי גדולה של כל משקיע ומשתמש באת'ריום היא שעמלות אלו יוזלו.

חשוב לזכור כי המעבר הקרוב מתרכז בהחלפת שיטת הקונצנזוס ולא בהורדת עלויות ההעברה. למעשה הורדת ה- gas fees ועלויות הטרנזקציה תחייב, הלכה למעשה, עבודה על הרחבת קיבולת ותפוקת הרשת. קהילת המפתחים עובדת כעת על מפת דרכים ממוקדת על מנת להוזיל את העסקאות, אך בשורה התחתונה, מיד לאחר המיזוג לא צפויה הורדת עמלות מסיבית.

2. משקיעים יוכלו למשוך את מטבעות האת'ריום שכבר "נעולים" לאחר שהשדרוג יצא לפועל – לא נכון

לקראת השדרוג הקרב לא מעט פרוטוקולים איפשרו "לנעול" במעוד מועד מטבעות את'ריום (ETH) ולהחליפם ביחס של 1:1 מטבעות stETH – מטבעות הגרסה החדשה. חברות קריפטו ואינדיבידואלים רבים עשו זאת. רבים חושבים כי תקופת נעילת המטבעות תסתיים כשהשדרוג יצא לפועל.

בעוד שמשתמשים רבים ישמחו להוציא מנעילה את ה stETH שברשותם, קהילת המפתחים אישרה כי השדרוג הקרוב לא יכלול את האופציה הזאת. אלא רק בשלב השדרוג הבא והוא מתוכנן כחצי שנה עד שנה אחרי השדרוג הקרוב.

מדובר בנושא קריטי משום שחברות רבות ובניהן גם צלזיוס נעלו כספים בפרוטוקולים הללו, וחלק ממשבר הנזילות שפקד את השוק קרה בדיוק בגלל ה"נעילה". אם חשבתם שתשתחרר הרבה נזילות לשוק מיד לאחר השדרוג, לא כך.

אבל (וזה אבל חשוב), – התמלוגים עבור כריית המטבעות החדשים יהיו זמינים למשיכה מייד לאחר שהשדרוג יצא לפועל.

3. בעת השדרוג (או בקרבה אליו) הרשת תפסיק לפעול לפרק זמן מסוים לצורך העלאת הגרסה החדשה  - לא נכון

אחת השמועות הנפוצות היא שעל מנת להעלות את הגרסה החדשה יש לעצור את פעולת הרשת למספר שעות או דקות. ובכן לא צפוי "זמן השבתה" גם לא כזה של שניות בודדות.

אחד ממובילי הפיתוח באת'ריום תיאר את השדרוג באת'ריום כ: "משימה הדומה להעברת כל תכולתה של רכבת נוסעת לרכבת חדשה – תוך כדי נסיעה".

המפתחים לא צופים שום השבתה וגם לא זמנית.

4. מהירות ההעברה תשופר לאחר השדרוג – נכון, אבל חסר משמעות

באופן די סביר, ניתן להניח כי מהירות ההעברות (טרנזקציות) בשדרוג החדש לא ישתפרו בצורה יוצאת דופן.

הסיבה: ייצור בלוק בשיטה הנוכחית באת'ריום קורה כל 13.3 שניות. לאחר השדרוג ברשת החדשה ייצור בלוק יהיה בכל 12 שניות.

בעוד המפתחים בקהילה מאמינים שהמעבר ל-PoS יאפשר עלייה של 10% בייצור הבלוקים, מדובר בשיפור די קל שהמשתמש הסביר לא ישים לב אליו.

מתי באמת נראה שיפור רציני ביכולות הסליקה  של את'ריום (וכתוצאה מכך – הורדה דרסטית בעמלות) ?

הפתרון מצוי בשיטה הנקראת ZkEVM עלייה עובדים באת'ריום: אם הבלוקצ'יין של את'ריום הוא הכביש הראשי, באת'ריום עובדים על פיתוח של תיעוד חלק מהטרנזקציות ב"כבישים צדדיים" והעברתם לבלוקצ'יין הראשי כתיעוד מינימלי שיחסוך "כרייה" של אותן העברות. פתרון זה יביא את את'ריום ליכולת העברה מקבילה או יותר מזו של ענקיות תשלומים קיימות כמו VISA.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואלים הינה מסוכנת ועשוייה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הוירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.