הכרות עם Chiliz - אנליזה מלאה

April 17, 2023
|
8 דק'

הקדמה

תעשיית הבידור הספורטיבית מתפתחת ללא הרף, כאשר לטכנולוגיה יש תפקיד משמעותי בעיצוב הנוף של תחום חדש זה. בשנים האחרונות, טכנולוגיית הבלוקצ'יין התגלתה ככוח רב עוצמה בתעשייה זו, ומציעה הזדמנויות חדשות בתחום, עבור המועדונים - הגדלת ההכנסות, ועבור האוהדים – שיפור חוויות האוהד.

Chiliz היא פלטפורמה מבוססת בלוקצ'יין, העומדת בחזית המהפכה הזו, ומספקת פתרון ייחודי המגשר על הפער בין מועדוני ספורט לאוהדים שלהם. בסקירה זו, נבחן כיצד Chiliz משנה את תעשיית הבידור הספורטיבית באמצעות מעורבות מעריצים, טוקנים ומטבעות דיגיטליים ושותפויות עם מועדונים הספורט הגדולים בעולם כמו ברצלונה, יובנטוס, מילאן, פריז סאן-זרמן  ואפילו ליגות בענפי ספורט שונים כמו ה- UFC, פורמולה 1 ועוד.

Chiliz כאמור, היא פלטפורמת מטבעות דיגיטליים המתמקדת בתעשיות הספורט והבידור. היא נוסדה בשנת 2018 על ידי אלכסנדר דרייפוס, יזם סדרתי עם רקע עמוק בעולמות הגיימינג והספורט. Chiliz התחילה את דרכה כמטבע הפועל רשת האת'ריום ומנצלת את האסימון המקורי שלה CHZ כדי להניע את המערכת האקולוגית הייחודית של מעורבות האוהדים שלה.

הלב של Chiliz היא אפליקציית Socios.com, פלטפורמה שבה קבוצות ספורט יכולות ליצור את המטבעות הדיגיטליים שלהם, הידועים בשם Fan Tokens. טוקנים אלו מאפשרים למעריצים להצביע על החלטות הקשורות למועדון, להשתתף בסקרים בלעדיים ולגשת לתגמולים וחוויות שונות (כמו סיור בחדר ההלבשה או פגישה עם השחקן האהוב עליהם). על ידי שילוב טכנולוגיית הבלוקצ'יין בתעשיית הספורט, Chiliz היא חלוצה בעידן חדש של מעורבות ואינטראקציה עם מעריצים.

הגישה החדשנית של Chiliz להגברת המעורבות של האוהדים מתבטאת בכמה דרכים:

 

1.  דמוקרטיזציה של קבלת החלטות: פלטפורמת Chiliz מאפשרת לקבוצות ספורט לערב את האוהדים שלהן בתהליך קבלת ההחלטות על ידי מתן קול באמצעות אסימוני אוהדים. רמת מעורבות זו מטפחת תחושה חזקה יותר שלנאמנות וחיבור בין האוהדים לקבוצות האהובות עליהם, ובסופו של דבר משפרת את חווית האוהדים הכוללת.

2. הגברת רווחי המועדון מאינטראקציה עם אוהדים: Chiliz מאפשרת לקבוצות ספורט לייצר רווחים ממעורבות האוהדים באמצעות מכירת אסימוני אוהדים, ומכירת מרצ'נדייס בפלטפורמה . הכנסה נוספת זו יכולה לשמש למימון יוזמות מועדוניות שונות, להגביר עוד יותר את שביעות רצון האוהדים והצלחת המועדון.

3. הגעה לקהלים גלובליים: הפלטפורמה של Chiliz אינה מוגבלת לאזור או ספורט ספציפי, מה שהופך אותה לפתרון רב-תכליתי לשיתוף אוהדים ברחבי העולם. טווח הגעה גלובלי זה מאפשר לקבוצות ספורט להרחיב את בסיס האוהדים שלהן ולטפח מעורבות בקרב אוהדים ממדינות ותרבויות שונות.

4. Gamification ותגמולים: אפליקציית Socios.com משלבת אלמנטים של gamification (מִשְׂחוּק), כגון חידונים, לוחות הישגים והצבעות. יתרה מכך, מעריצים יכולים לזכות בפרסים (כמו מהדורות מוגבלות של חולצות או קלפים), חוויות VIP ופריטי אספנות דיגיטליים ייחודיים, על ידי השתתפות בפעילויות שונות בתוך האפליקציה.

קישורים:

אתר הפרויקט
הדף הלבן

היווסדות והצוות

אלכסנדר דרייפוס היזם והמנכ"ל של Chilliz הוא עתיר שנים וניסיון בגיימינג ותעשיות ספורט. ב-1995 הקים את Mediartis וב-1997 הוא הקים את Webcity רשת של מדריכי תיירים באירופה ואחריו את Winamax ו-Chilipoker שהפכה לאחת מזירות הפוקר הגדולות ביותר בצרפת. הניסיון של דרייפוס בתעשיית המשחקים כולל גם מכירה של אינדקס פוקר בינלאומי ב-2013 והקמתה של Mediarex  ב-2012 שצ'יליז הייתה חלק ממנה.

טיבאט פלטייר הוא מנהל הטכנולוגיות הראשי וגם הוא מגיע מתעשיית המשחקים שהתחיל את דרכו כ-CTO של Chilipoker לאחר מכן הוא עבר למשרה בכירה ב-Bally International  שם הוא לקח חלק בפיתוח פלטפורמת iGaming ששימשה לניהול של כסף הימורים מזירות הימורים מקוונות.

טיבאט פלטייר משמש כמנהל הטכנולוגיה הראשי של Chiliz, המוביל את הפיתוח הטכנולוגי של הפלטפורמה ומפקח על האסטרטגיה הטכני. פלטייר הוא בעל תואר שני במדעי המחשב מ-EPITA, בית ספר להנדסה צרפתי יוקרתי. לפני שהצטרף לצ'יליז, הוא רכש ניסיון רב בפיתוח תוכנה וארכיטקטורת מערכות. הוא עבד בעבר עם אלכסנדר דרייפוס ב-Medarex Sports & Entertainment והיה מייסד שותף של אינדקס הפוקר העולמי. היכולת הטכנית של פלטייר הייתה מכרעת במימוש החזון של פלטפורמת Chiliz והבאתו לחיים.

מקס רבינוביץ' הוא מנהל האסטרטגיה הראשי של Chiliz, האחראי להנעת הצמיחה האסטרטגית של החברה וליצירת שותפויות עם קבוצות וארגוני ספורט. לרבינוביץ' רקע חזק בעיצוב ומיתוג. לפני שהצטרף לצ'יליז, הוא היה שותף להקמת סוכנות המיתוג והעיצוב עטורת הפרסים, FormNation. הניסיון של רבינוביץ' בעיצוב ויכולתו ליצור שותפויות אסטרטגיות מילאו תפקיד מכריע בהתרחבות המהירה של Chiliz ובפיתוח אפליקציית Socios.com.

בשנת 2019 נחתמה השותפות הראשונה של צ'יליז עם מועדון הכדורגל האיטלקי יובנטוס, ובנובמבר נמכרו טוקני האוהדים הראשונים – 1.3 מיליון מתוך סה"כ 20 מיליון מטבעות שיצאו לאור.

החברה גייסה 66 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים.

מימין: טיבאט פלטייר, אלכסנדר דרייפוס ומקס רבינוביץ

אז כיצד המערכת פועלת? ארכיטקטורה ומנגנון ההסכמה

ראשית, חשוב להכיר ש Chilliz אינה פלטפורמת בלוקצ'יין אלא אפליקציה היושבת על בלוקצ'יין קיים – בלוקצ'יין האת'ריום.

מסיבה זו, המעבר של איתריום למנגנון ההסכמה POS הוא מבורך עבור פרויקטים כמו צי'ליז, שיפור יכולות ההרחבה ועיבוד העסקאות הוא קריטי עבור אפליקציות "המונים" מהסוג שצ'יליז מקוויים להיות, זה מבטיח קנייה ומכירה חלקות של מטבעות אוהדים ועלות עסקה נמוכה.

על ידי מינוף מנגנון הקונצנזוס החזק והבטוח של האת'ריום, צי'ליז הקימה בסיס חזק לפלטפורמה החדשנית הממוקדת במעריצי ספורט בכל רחבי העולם, ובנתה את הבמה להמשך צמיחה והצלחה בתעשיות הספורט והבידור.

מוצר הדגל של החברה, פלטפורמת Socios.com פועלת על שני בלוקצ'יינים שונים:

1. שרשרת צד מורשית וסגורה (permissioned sidechain).

2. הבלוקצ'יין הראשי של איתריום.

השימוש בשרשרת צד העלה חששות לריכוזיות מכיוון שמדובר רשת פרטית ולא ציבורית, אולם שימוש ב-sidechain מורשה מספק גם אבטחה מעולה עבור Chiliz.

כל ההצבעות והמסחר מתרחש בשרשרת הצד המדוברת וכל הנתונים נשמרים לצמיתות בספר חשבונות ציבורי. על ידי שימוש בשרשרת הצד, Chiliz מסוגלת להפחית באופן דרמטי את עלויות העסקה על ידי שימוש במנגנון קונצנזוס של הוכחת סמכות (Proof of Authority) כדי לאשר את בלוקים חדשים ברשת.

עיצוב המערכת – שימוש בשרשרת צד מפחית את עלויות העסקאות.

הבלוקצ'יין הראשי של איתריום משמש לכל מה שמתרחש במונחים של עסקאות ERC-20. זה כולל יצירה ומסחר של אסימוני אוהדים וכל חילופי יתרות בחשבון המתרחשות כחלק מתכונות שירות אחרות בפלטפורמה. כל העסקאות הללו מאוחסנות לצמיתות בצורה ניתנת לביקורת ברשת ה-Ethereum.

למעשה, פלטפורמת Socios, פועלת כאורקל (Oracle) המחברת את שרשרת הצד לרשת של איתריום.

המטבע CHZ – שימושים, ביקש, היצע

Tokenomics הוא מונח המשמש לתיאור 'המודל הכלכלי' (מודל עסקי) של נכסים דיגיטליים חדשים.

תורת הבלוקצ'יין והאסטרטג וויליאם מוגאיה מגדיר טוקן או מטבע כיחידת ערך שארגון יוצר כדי לשלוט במודל העסקי שלו ולהעצים את המשתמשים שלו לקיים אינטראקציה עם מוצריו, תוך הקלה על הפצה ושיתוף של תגמולים והטבות לכל מחזיקי העניין.

CHZ הוא אסימון ERC-20 ו- BEP20 (עובד על רשת איתריום ורשת ביננס). למטבע כמה שימושים ומקורות ביקוש:

1. הצבעה בפלטפורמת Socios.

2. משמש כגשר לאסימוני אוהדים על הרציף (דרך הצעות אסימון אוהדים). מעריצים חייבים לרכוש CHZ כדי לרכוש אסימוני אוהדים.

3. רכישת משחקים ואתגרים בתוך האפליקציה, כמו גם פריטי אספנות ממשחקים.

אסימון CHZ הונפק בהנפקה פרטית במחיר של $0.0215. בערך 3 מיליון מהאספקה הכוללת של 8.9 מיליון אסימונים נמכרו בהנפקה פרטית זו, והצוות אומר שאין להם תוכניות ל-ICO בעתיד.

המטבע CHZ מתדלק באופן בלעדי את Socios.com, הפלטפורמה הפונה לצרכנים שבה המעריצים יכולים להשתמש באסימוני האוהדים שלהם כדי להשתתף בסקרים ולקבל תגמול על מעורבות פעילה.

אסימוני CHZ נדרשים להשתתף בהצעת אסימון אוהדים (FTO) המכירה הראשונית של אסימוני אוהדים ו-Socios Locker Room.

מטבע CHZ יש נזילות גבוהה והוא נסחר גם בכמה מהבורסות הגדולות והמוכרות בעולם, כגון ביננס קראקן ואחרות. CHZ אמור להיות דפלציוני (שכמות המטבעות בשוק הולכת ופוחתת) לאורך זמן עם מנגנון "שריפת מטבעות":

• 20% מעמלות המסחר נטו שנגבו ב-$CHZ של בורסת chiliz.net יישרפו

• 10% מהרווח הנקי של הצעת אסימון האוהדים (FTOs) מפלטפורמת Chiliz.net שנאסף ב-$CHZ יישרף* + נעילה של 3 חודשים ב-$CHZ שנאספו.

• 20% מהרווח הנקי של NFT ופריטי אספנות שהונפקו על ידי $CHZ יישרפו.

מנגנון השריפה הוא מניפולציה זולה אך כזו שהמשקיעים אוהבים מהסיבה הפשוטה: ככל שההיצע בשוק יפחת – נדירותו של הנכס תעלה ובתקווה כך גם המחיר.

מודל עסקי והכנסות

השקעה בפרויקט קריפטו מסוג זה דומה להשקעה בסטארט-אפ, וכמו כל משקיע חשוב לוודא שהחברה היוזמת אכן מייצרת רווחים ובעלת מודל כלכלי ברור שייצר הכנסות ויעלה את שווי המטבע CHZ.

למעשה, ישנם שני אפיקי הכנסה עיקריים שזוהו על ידי צוות Chiliz:

אחת השיטות העיקריות היא עמלת מיקרו קטנה הנגבית עבור כל העסקאות שהושלמו בפלטפורמת Socios והשנייה הן עמלות השירות העתידיות של רכישות ומסחר בתוך ה – Marketplace.

עמלות מסחר: כל עסקאות P2P שיבוצעו ב-Marketplace של פלטפורמת Socios יהיו כפופות לעמלה קטנה. זה כולל בתוכו אוהדים שקונים בעלות על אסימוני אוהדים עבור קבוצות, ליגות ואירועים ספציפיים.

דמי שירות ב-Marketplace: כל שימוש בתוך האפליקציה החברתית בפלטפורמה, לרבות תחרויות וליגות משתמשים כמו Leaderboard, אתגרים יומיים ומסחר ב NFT , כולם יהיו כפופים לעמלות מוגדרות.

מתחרים

בעוד שצ'יליז צברה אחיזה משמעותית וביססה שותפויות חזקות עם קבוצות ספורט גדולות, היא מתמודדת עם תחרות (אמנם קלה יחסית) מצד פלטפורמות אחרות המבקשות לתפוס נתח מהשוק הצומח הזה.

SportsIcon הוא שחקן מתחרה בתעשיית הבידור הספורטיבית המבוזרת, שמטרתו לגשר על הפער בין האוהדים והספורטאים האהובים עליהם. הפלטפורמה מתמקדת ביצירת NFT הכוללים תוכן בלעדי, כגון צילומים מאחורי הקלעים, ראיונות ומזכרות. המבדיל העיקרי של SportsIcon הוא ההתמקדות שלו בספורטאים האישיים ובסיפוריהם, ולא בקבוצות הספורט בכללותן.

בזכות כניסתה המוקדמת לשוק ושותפויות חזקות עם קבוצות וארגוני ספורט גדולים צ'יליז מחזיקה ביתרון ברור על מתחריה. עם מועדונים בעלי פרופיל גבוה כמו ברצלונה, פריז סן ז'רמן ומילאן שכבר לקחו חלק בפרויקט, צ'יליז הצליחה לבסס את עצמה בתור הבחירה הטבעית כפלטפורמה למעורבות מעריצים בתעשיית הבידור הספורט.

בנוסף, Chiliz מציעה מערכת אקולוגית של מעורבות מעריצים מקיפה יותר בהשוואה למתחרותיה. הפלטפורמה לא רק מאפשרת למעריצים להשתתף בתהליכי קבלת החלטות אלא גם מספקת הזדמנויות לבעלי המועדונים ליצירת זרם הכנסה נוסף באמצעות אסימוני אוהדים ותכונות אחרות.

בעוד שתעשיית הבידור הספורטיבית המבוזרת עדיין בשלבי תחילתה, צ'יליז הצליחה למקם את עצמה כמובילת שוק על ידי הקמת שותפויות חזקות ומערכת מקיפה של הגברת מעורבות האוהדים.

סייגים וחששות

Chiliz ללא ספק עשתה צעדים משמעותיים בתעשיית הבידור הספורטיבית המבוזרת, ויצרה פלטפורמה חדשנית למעורבות אוהדים.

עם זאת, למשקיעים ולציבור הרחב עשויים עדיין להיות הסתייגויות וחששות לגבי הפרויקט.

היבט רגולטורי - פרויקטים מבוססי מטבעות קריפטו ובלוקצ'יין נתונים לרוב לבדיקה רגולטורית, מה שעלול ליצור אי ודאות למשקיעים. Chiliz עשויה להתמודד עם אתגרים רגולטוריים פוטנציאליים כאשר ממשלות וגופים רגולטוריים פועלים להגדיר ולאכוף כללים עבור פלטפורמות מבוססות בלוקצ'יין ונכסים דיגיטליים.

האימוץ ההמוני הוא עדיין שאלה משמעותית - כדי שצ'יליז תשיג הצלחה ארוכת טווח, היא צריכה למשוך ולשמר בסיס משתמשים גדול. הציבור הרחב עשוי להיות מודאג מהיכולת של הפלטפורמה להקל על אימוץ המוני, במיוחד לאור עקומת הלמידה הקשורה בשימוש בטכנולוגיית בלוקצ'יין והבנת כלכלת אסימונים.

היבט אתי - חלק מהמבקרים עשויים לטעון שהפלטפורמה של Chiliz עשויה לאפשר לקבוצות ספורט לייצר רווח מוגזם מאוהדיהן או לנצל את נאמנותן לרווח כספי. זה מעלה חששות אתיים לגבי השפעת הפלטפורמה על היחסים בין האוהדים והקבוצות האהובות עליהם, כמו גם הפוטנציאל לשימוש לרעה.

לסיכום

צ'יליז היא פלטפורמה חדשנית המבקשת לשנות את הקשר שבין האוהדים לקבוצות הספורט האהובות עליהם. במידה רבה צלח חזונם של יזמי הפרויקט ונראה כי הקבוצות הגדולות כבר מאמינות בפרויקט המעניין, ביניהן שמות ענקיים כמו ברצלונה, פריז סן זרמן, מילאן ועוד.

במרכז הפרויקט עומדת אפליקציית Socios.com, פלטפורמה שבה קבוצות ספורט יכולות ליצור את המטבעות הדיגיטליים שלהם, הידועים בשם Fan Tokens. טוקנים המאפשרים למעריצים להצביע על החלטות הקשורות למועדון, להשתתף בסקרים בלעדיים ולגשת לתגמולים וחוויות שונות.

הצוות של צ'יליז עתיר ניסיון, מקצועי ומכיר את התחום היטב, כולם באים מרקע טכנולוגי בעולמות הספורט וההימורים.

הארכיטקטורה של המערכת של צ'יליז, ומערכת Socios.com פועלת על שני בלוקצ'יינים שונים:

1. שרשרת צד מורשית וסגורה (permissioned sidechain).

2. הבלוקצ'יין הראשי של איתריום.

השימוש בשרשרת צד העלה חששות לריכוזיות מכיוון שמדובר רשת פרטית ולא ציבורית (וזה לא חשש שיש להמעיט בערכו) אולם שימוש ב-sidechain מספק גם אבטחה מעולה עבור Chiliz.

המודל העסקי של Chiliz נראה בריא והגיוני, לנו כמשקיעים חשוב לוודא שהנכס בו אנו משקיעים מייצר ערך עבור משמשיו ואכן כך בפועל.

הנוף של בידור ספורטיבי (במיוחד בעולם המבוזר) אינו תחרותי במיוחד, ולמעשה Chiliz מתנהגת כשולטת שוק כמעט מוחלטת, בא לטובת המשקיעים.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.