הכרות עם Cardano (ADA) – אנליזה מלאה

May 3, 2023
|
8 דק'

הקדמה

Cardano (ADA) התגלה כשחקן מבטיח בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים והבלוקצ'יין, והציג את עצמו כרשת בלוקצ'יין מהדור השלישי. זוהי הרשת הראשונה שנבנתה על בסיס חזק של מחקר אקדמי וסקירת עמיתים קפדנית, בכך קרדנו שואפת להתמודד עם האתגרים העומדים בפני פלטפורמות בלוקצ'יין קודמות, כגון יכולת ההרחבה, יכולת פעולה הדדית עם בלוקצ'יינים אחרים ויעילות אנרגטית.

גישה אקדמית

ב- Cardano מבדילים עצמם מפרויקטי בלוקצ'יין אחרים בזכות גישה אקדמאית-מחקרית. צוות הפיתוח של הפרויקט מורכב ממומחים מתחומים שונים, לרבות קריפטוגרפיה, מדעי המחשב והנדסה. הפרוטוקול של קרדנו בנוי על בסיס של מחקר אקדמי שנבדק ע"י מתמטיקאים ומומחים שונים, מה שמבטיח סטנדרטים גבוהים של קפדנות ואבטחה.

הדגש האקדמי הזה הביא לארכיטקטורת בלוקצ'יין מודולרית וגמישה ביותר, שנועדה להתפתח ולהתאים לצרכים המשתנים של התעשייה. פלטפורמת Cardano מבוססת על אלגוריתם קונצנזוס הנקרא Ouroboros מסוג Proof of Stake (PoS), למעשה, זהו פרוטוקול ה-PoS הראשון שהוכח מתמטית כמאובטח. אלגוריתם זה מאפשר ל-Cardano להשיג רמות גבוהות של יעילות אנרגטית ומדרגיות בהשוואה ל-Proof of Work (PoW) בלוקצ'יין מסורתיים.

חוזים חכמים

יכולות החוזים החכמים של קרדנו הן ליבת החזון של הבלוקצ'יין שלה. שפת החוזים החכמה של הפלטפורמה, "פלוטוס", בנויה על שפת התכנות Haskell, הידועה ברמת אבטחה גבוהה ובדיוק המתמטי גבוה. גישה זו מאפשרת למפתחים ליצור אפליקציות מבוזרות, אמינות ויעילות (dApps) ברשת Cardano.

ה-Cardano blockchain תומך גם בדומיין הספציפי של Marlowe, שפה אשר תוכננה במיוחד עבור חוזים חכמים פיננסיים. Marlowe מפשטת את הפיתוח של dApps פיננסי על ידי מתן ממשק תכנות ברמה גבוהה וקלה להבנה. זה פותח את עולם הפיננסים המבוזר (DeFi) למגוון רחב יותר של מפתחים, כולל אלה עם ניסיון תכנות מוגבל.

אקו-סיסטם

האקו-סיסטם של Cardano הוא מהטובים בשוק ונועד לטפח חדשנות ושיתוף פעולה בין מפתחים, חוקרים ומשתמשים. המטבע הקריפטו המקומי של הפלטפורמה, ADA, משמש כ"דלק" לעסקאות ולחוזים חכמים בתוך הרשת, וכן כאמצעי ממשל באמצעות "מערכת האוצר" של קרדנו.

מערכת האוצר של קרדנו מאפשרת לחברי הקהילה להציע על פרויקטים שיפתחו וירחבו את המערכת האקולוגית. גישה מבוזרת זו לממשל מבטיחה שהפלטפורמה תישאר זריזה, תגיב במהירות לצרכי הקהילה ותתמקד בשיפור מתמיד. בנוסף ליכולות החוזים החכמים, קרדנו פועלת למען יכולת פעולה הדדית טובה יותר עם רשתות בלוקצ'יין אחרות ומערכות פיננסיות מסורתיות. טכנולוגיית ה-sidechain של הפלטפורמה, הידועה בשם Cardano Computation Layer (CCL), מאפשרת תקשורת חלקה בין Cardano לבלוקצ'יינים אחרים, ויוצרת מערכת אקולוגית מקושרת המקדמת שיתוף פעולה וחדשנות בין פלטפורמות.



הגישה האקדמית של Cardano, יכולות חוזים חכמים מתקדמים והמערכת האקולוגית המשגשגת מייחדת אותה כרשת בלוקצ'יין מהדור השלישי. על ידי טיפול במגבלות של פלטפורמות בלוקצ'יין קודמות ושמירה על התמקדות חזקה במחקר וחדשנות, קרדנו מיצבה את עצמה כפתרון משכנע בעולם המתפתח במהירות של מטבעות דיגיטליים ויישומים מבוזרים.

קישורים:

אתר החברה
דף לבן

השוואה: Cardano vs. Ethereum

קרדנו, לאורך השנים הצטיירה כמתחרה ברורה לרשת הבלוקצ'יין הפופולרית של איתריום. לכן ההשוואה בין השניים מתבקשת, בהשוואה זו נביט על השוני בין השניים ברמה הטכנית (מנגנון ההסכמה, שפות החוזים החכמים, ומבנה המערכת), השוני ברמת האימוץ של שתי הרשתות, והשוני ברמת השימושים בעולם האמיתי שיש לשני הרשתות.

מבט טכני

1. מנגנון ההסכמה: קרדנו הוא הבלוקצ'יין הראשון שנבנה מהיסוד עם מנגנון הסכמה של הוכחת החזקה (PoS), המכונה Ouroboros. איתריום עבר לאחרונה שינוי ושדרוג מהותי בו עברו ממערכת הוכחת עבודה (PoW) למערכת הוכחת החזקה (PoS). רבים יאמרו כי המעבר של איתריום למערכת הוכחת החזקה מבטל דה-פקטו את היתרון שהיה בידי קרדנו, אך לא כך בדיוק.

המעבר של איתריום למערכת POS מחזקת את כוחו ויכולותיו, אך יכולת ההרחבה של איתריום, היעילות האנרגטית ועוד המון פרמטרים אינם נמצאים כיום ברמה של קרדנו.

אחת הדרכים הכי מקובלות לבדוק חוזקו של בלוקצ'יין היא יכולת עיבוד עסקאות פר שנייה. היום, למרות השדרוגים באחרונים באת'ריום קרדנו עדיין יודעת לטפל ביותר עסקאות פר שנייה ו"זולה" יותר לשימוש – עלות העסקאות עדיין נמוכה יותר. היתרון של קרדנו בהיותו הבלוקצ'יין הראשון שנבנה במנגנון POS מהרגע הראשון - קיים, אך "נאכל" אט-אט ע"י איתריום.

2. שפות חוזים חכמים: החוזים החכמים של את'ריום כתובים ב-Solidity, שפת תכנות שתוכננה במיוחד עבור הפלטפורמה. Cardano, לעומת זאת, משתמש ב-Plutus, המבוסס על שפת התכנות Haskell. האסקל ידוע בעוצמתו בטיחות סוג ודיוק מתמטי, שעשויים לגרום לחוזים חכמים בטוחים ואמינים יותר. מבחינת אימוץ – Solidity היא שפת התוכנה המאומצת ביותר בעולם הפיתוח הבלוקצ'ייני – יותר משל ביטקוין אפילו. בנושא הזה, לאתר'יום יתרון ברור: ככל ששפת התכנות מאומצת יותר – יותר מפתחים פונים לפיתוח על רשת האת'ריום – מכאן, יותר אפליקציות ושירותים קיימים על הרשת – מכאן, יותר משתמשים. וחוזר חלילה.

3. אדריכלות שכבתית: קרדנו משתמשת בארכיטקטורה דו-שכבתית, המפרידה בין שכבת ההסכמה (CSL) לבין שכבת החישוב (CCL). זה מאפשר גמישות רבה יותר והתאמה אישית של חוזים חכמים, כמו גם יכולת הרחבה משופרת. באת'ריום משתמשים בארכיטקטורה חד-שכבתית, מה שעשוי להגביל את יכולת ההרחבה וההסתגלות שלה. לקרדנו יתרון טכני בנושא מבנה המערכת.

השוואת אימוץ ושימושים בעולם האמיתי

1. פיננסים מבוזרים (DeFi): איתריום שולטת כיום בתחום ה-DeFi, עם שפע של dApps ופרוטוקולים שנבנו על הבלוק'ציין שלהם. Cardano לעומת זאת, עדיין בשלבים המוקדמים של ביסוס המערכת האקולוגית שלה בתחום ה- DeFi, ולמרות שהיא מראה סימני גדילה, היא עדיין לא השיגה את אותה רמת אימוץ כמו של את'ריום.

2. אימוץ ארגוני: שתי הפלטפורמות משכו עניין מארגונים וחברות המבקשים למנף את טכנולוגיית הבלוקצ'יין. לאיתריום יש יתרון במונחים של אימוץ ארגוני, עם חברות שונות המשתמשות בפלטפורמה שלה לניהול שרשראות אספקה, ניהול נתונים ועוד. עם זאת, קרדנו צוברת תאוצה עם יוזמות כמו פתרון ניהול הזהויות Atala PRISM ושותפויות במגזרים כמו חינוך וחקלאות ומתמקדת בניסיונות לחדור למדינות עם שירותי בנקאות דלים ולהוות אלטרנטיבה למערכת הבנקאות במדינות אלו.  

3. קהילת מפתחים: לאיתריום יש קהילת מפתחים נרחבת ביותר, עם אלפי מפתחים הבונים על הפלטפורמה באופן פעיל. קהילת המפתחים של קרדנו צומחת באופן קבוע, אך יש לומר – לא מספק.

לסיכום, בעוד שאיתריום מובילה כיום במונחים של נתח שוק, קהילת מפתחים ויישומים בעולם האמיתי, הגישה המחקרית של Cardano, מנגנון הקונצנזוס היעיל וארכיטקטורת השכבות טומנת בחובה פוטנציאל גדול לצמיחה ואימוץ עתידיים. ככל שנוף הבלוקצ'יין ממשיך להתפתח, שתי הפלטפורמות עשויות למלא תפקיד משמעותי בעיצוב העתיד של הטכנולוגיה המבוזרת. ובדרך כלל יש מקום ליותר משחקן שוק אחד.

מנגנון ההסכמה

מנגנון הקונצנזוס של קרדנו נקרא Ouroboros נחשב אחד ממנגוני ההסכמה פורצי הדרך בתחום. זהו אלגוריתם קונצנזוס העובד בשיטת Proof of Stake העומד בבסיס הבלוקצ'יין של הפלטפורמה, ומבטיח את רמת אבטחה גבוהה ויעילות אנרגטית.

אלגוריתם הקונצנזוס של Ouroboros עוצב על ידי צוות של אקדמאים וחוקרים מובילים. האלגוריתם פועל בסדרה של תקופות, המחולקות למשבצות זמן. לכל משבצת זמן יש "מנהיג" משבצת האחראי על יצירת בלוקים חדשים ואישור עסקאות במהלך אותה תקופה.

"מובילי המשבצת" נבחרים מתוך מאגר מחזיקי ה-ADA שבחרו להעמיד את המטבעות שלהם בסטייקינג. ההסתברות להיבחר כמוביל משבצות היא פרופורציונלית לכמות הADA שהמשתמש העמיד בסטייקינג. תהליך זה מבטיח שהרשת תישאר מבוזרת ושאף ישות אחת לא תוכל לשלוט בבלוקצ'יין.

לאחר שנבחר מוביל משבצת, הם יוצרים בלוק המכיל את העסקאות עבור אותה משבצת זמן ומשדרים אותו לרשת. צמתים אחרים ברשת מאמתים את הבלוק ומוסיפים אותו לעותק שלהם של הבלוקצ'יין.

כדי להבטיח את אבטחת הרשת נעשה שימוש בפונקציה אקראית ניתנת לאימות (VRF) כדי לבחור מובילי משבצות. הVRF  מייצר פלט אקראי ובלתי צפוי המשמש לקביעת מוביל המשבצת הבא, מה שמקשה על שחקנים זדוניים לתמרן את תהליך הבחירה.

משתמשים שאין להם את המשאבים להשתתף כמשתתפים ("כורים") בודדים - יכולים להצטרף למאגרי סטייקינג. מאגרים אלו משלבים את כוח ההימור של המשתמשים, מגדילים את הסיכויים להיבחר כמובילי משבצות ולהרוויח את התגמול. תהליך זה מבזר עוד יותר את הרשת ומאפשר למשתמשים בעלי אחזקות ADA קטנות יותר להשתתף בתהליך הקונצנזוס.

אלגוריתם הקונצנזוס Ouroboros של Cardano מייצג התקדמות משמעותית בטכנולוגיית הבלוקצ'יין. העיצוב המאובטח, היעיל והידידותי לסביבה מאפשר לפלטפורמה לתמוך במגוון רחב של יישומים מבוזרים (Dapps) ושירותים פיננסיים תוך שמירה על רמה גבוהה של ביזור. ככל ש-Cardano תמשיך לצמוח, Ouroboros ימלא תפקיד מכריע בהבטחת הצלחתה וקיימות של הפלטפורמה לטווח ארוך.

היווסדות והצוות

Cardano היא פלטפורמת בלוקצ'יין פורצת דרך מהדור השלישי שמטרתה לחולל מהפכה בדרך שבה אנו ניגשים ליישומים מבוזרים, מטבעות דיגיטליים וחוזים חכמים.

קרדנו הוקמה על ידי צ'ארלס הוסקינסון, יזם ומתמטיקאי שהיה שותף להקמת את'ריום, פלטפורמת הבלוקצ'יין השנייה בגודלה בעולם.

הוסקינסון עזב את את'ריום בגלל הבדלי בחזון הפלטפורמה ומאוחר יותר ייסד את IOHK  (Input Output Hong Kong) בשנת 2015 עם ג'רמי ווד, עמיתו לשעבר שגם היה חלק מההקמה של את'ריום.

IOHK היא החברה האחראית על בניית ותחזוקת הבלוקצ'יין של Cardano. הוסקינסון ו-ווד חזו פלטפורמת בלוקצ'יין ניתנת להרחבה, מאובטחת ויעילה יותר, שהובילה ליצירת Cardano. הצוות מאחורי קרדנו מורכב מאקדמאים, חוקרים ומהנדסים מובילים מרחבי העולם. הדגש החזק הזה על מחקר וקפדנות אקדמית עם ביקורת עמיתים מבדיל את קרדנו מפרויקטי בלוקצ'יין אחרים.

משקיעים מוקדמים ומימון

קרדנו קיבלה מימון ראשוני באמצעות סדרה של גיוסים פרטיים מקרנות ו-ICO ציבורי שהתרחש בין 2015 ל-2017. הפרויקט גייס למעלה מ-62 מיליון דולר בתקופה זו, כאשר משקיעים קיבלו את המטבע הקריפטו ADA בתמורה. הכספים שגויסו שימשו לתמיכה בפיתוח ובתחזוקה השוטפת של פלטפורמת Cardano.

תהליך ה-ICO ומבנה ארגוני

ה ICO נערך במספר שלבים, כאשר מכירות פרטיות מכוונות למשקיעים מוסמכים ולחברות הון סיכון. ה-ICO הציבורי, שהתקיים ב-2017, אפשר למגוון רחב יותר של משקיעים להשתתף בפרויקט. בנוסף ל-IOHK, המערכת האקולוגית של Cardano נתמכת על ידי קרן Cardano ו-Emurgo.

קרן Cardano היא ארגון ללא מטרות רווח האחראי לפקח על פיתוח הפלטפורמה, המעורבות הקהילתית והאימוץ שלה. Emurgo, לעומת זאת, היא ישות למטרות רווח המתמקדת בהנעת אימוץ מסחרי ותמיכה בעסקים שרוצים למנף את הטכנולוגיה של קרדנו, לדחוף את גבולות טכנולוגיית הבלוקצ'יין, להניע את האימוץ ולעצב את עתידן של מערכות מבוזרות.

יזמי הפרויקט - צ'ארלס הוסקינסון וג'רמי ווד


המטבע ADA – שימושים, ביקש, היצע

המטבע הדיגיטלי המקומי של קרדנו, ADA, ממלא תפקיד מכריע באקו-סיסטם של הפלטפורמה, ומאפשר עסקאות, ביצוע חוזים חכם ומערכת ממשל מבוזרת. הבנת הטוקונומיקס (כלכלת המטבע) של ADA חיונית לתפיסת הגורמים המשפיעים על הערך, ההיצע והביקוש שלו.

מקורות היצע:

האספקה הראשונית של ADA הופצה באמצעות סדרה של מכירות פרטיות והצעת מטבעות ראשונית (ICO) בין 2015 ל-2017. ההיצע הכולל של ADA מוגבל ל-45 מיליארד מטבעות, מה שמבטיח "קצב שחרור לשוק" צפוי ומבוקר. מטבעות ADA חדשים מוכנסים למחזור באמצעות תגמולי הסטייקינג שהרוויחו מאמתים במנגנון הקונצנזוס של Cardano

מקורות הביקוש:

הביקוש ל-ADA נובע בעיקר מהתועלת שלו בתוך המערכת האקולוגית של קרדנו. ADA נדרש עבור שלושה דברים עיקריים:

• תשלום עבור עמלות עסקה.

• ביצוע והפעלת חוזים חכמים

• סטייקינג (נעילת מטבעות לצורך ייצור תשואה – בדומה לכרייה)

בנוסף, תפקידו של המטבע במערכת הממשל המבוזרת של הפלטפורמה פירושה שהמחזיקים יכולים להשתתף בתהליך קבלת ההחלטות, מה שמגביר עוד יותר את הביקוש לאסימון. מסחר ספקולטיבי בבורסות מטבעות קריפטוגרפיים תורם אף הוא לביקוש של ADA.

האספקה המקסימלית של מטבעות כאמור, ההיצע המרבי של ADA מוגבל ל-45 מיליארד מטבעות. אספקה קבועה זו מבטיחה מחסור ועוזרת לשמור על הערך לטווח ארוך של האסימון. קצב הפליטה של אסימוני ADA חדשים יורד עם הזמן, ובסופו של דבר מגיע לנקודה שבה לא נוצרים מטבעות חדשים. בשלב זה, עמלות העסקה יהפכו למקור התגמולים העיקרי עבור המאמתים.

לקרדנו אין מנגנון שריפה כמו מטבעות קריפטוגרפיים אחרים. במקום זאת, הפלטפורמה מתמקדת בקצב פליטה מבוקר ובאספקה מקסימלית מוגבלת כדי לשמור על ערכו של האסימון.

היעדר מנגנון צריבה מקורי משקף את ההתמקדות של קרדנו בקיימות ובלוח זמנים צפוי של פליטות, שיכול לספק יציבות וביטחון למשקיעים ולמשתמשים כאחד. רבות נאמר גם בסקירות קודמות כי "מנגנון שריפה" הוא טריק זול, אך חשוב לזכור שהוא יעיל ותורם לנו כמשקיעים.

מתחרים

כפלטפורמת בלוקצ'יין מהדור השלישי, קרדנו מתמודדת עם תחרות מפרויקטים רבים, שלכל אחד מהם חוזקות וחולשות ייחודיות. למעשה, קרדנו נמצאת בתחום הכי תחרותי בשוק המטבעות הדיגיטליים – תחום ה Layer-1.

המתחרה העיקרי של Cardano כבר צוין באנליזה זו, וזה לא אחר מאת'ריום - מטבע הקריפטו השני בגודלו לפי שווי שוק. פונקציונליות החוזים החכמים של את'ריום והאפליקציות המבוזרות (dApps) משכו עניין משמעותי מצד המשתמשים והמפתחים, ובכך קרדנו עומדת בחסרון ברור מול היכולות העצומות והקהילה הענפה של את'ריום.

מתחרה נוסף של קרדנו יהיה Polkadot - פלטפורמת בלוקצ'יין מהדור השלישי המתמקדת בחיבור בין הבלוקצ'יינים השונים. בעוד שהגישה של Polkadot היא לחבר מספר פלטפורמות בלוקצ'יין יחדיו, קרדנו שואפת לספק פתרון מקיף דרך הארכיטקטורה המרובדת שלה, המפרידה בין יישוב עסקאות לחישוב חוזים חכם. הגישה של קרדנו מחייבת את היזמים ליצור על הפלפורמה שלהם, וזה קצת "מחייב" מדי עבור אותם יזמים.

יתרונות וחסרונות לעומת מתחרותיה

1. יתרון: גישה מחקרית: המחויבות של קרדנו לקפדנות אקדמית ולמחקר שנערך בביקורת עמיתים מבדילה אותו מהמתחרים. על ידי שיתוף פעולה עם אקדמאים וחוקרים מובילים, Cardano מבטיחה שהפלטפורמה שלה מבוססת על טכנולוגיה חזקה, מאובטחת ומוכחת. מה שלא תמיד קיים בפרויקטים אחרים.

2. יתרון: Layered Architecture: גישת השכבות של קרדנו לעיצוב בלוקצ'יין מפרידה בין שכבת ההתנחלויות, המטפלת בעסקאות, לבין השכבה החישובית, המנהלת חוזים חכמים. הפרדה זו מאפשרת לקארדנו לייעל כל שכבה באופן עצמאי, וכתוצאה מכך פלטפורמה יעילה וגמישה יותר.

3. חסרון: יכולת פעולה הדדית: Cardano מפתחת פתרונות כדי לאפשר אינטראקציה חלקה עם בלוקצ'יין אחרים, אך לוקה בחסר בתחום זה. התמקדות זו ביכולת פעולה הדדית תציב את קרדנו כשחקן מפתח בעתיד של יישומים מבוזרים ומטבעות דיגיטליים, אך כרגע מתחרותיה גוברות עליה בנושא זה.

סייגים וחששות

Cardano זכה לתשומת לב משמעותית כפלטפורמת בלוקצ'יין מבטיחה מהדור השלישי. עם זאת, כמו כל פרויקט, הוא מתמודד עם אתגרים וחששות ממספר נקודות מבט.

חששות משקיעים

1. תחרות: קרדנו מתמודדת עם תחרות קשה מצד פלטפורמות בלוקצ'יין מבוססות כמו Ethereum, כמו גם מפרויקטים מתפתחים כמו Polkadot ו-Cosmos. משקיעים עשויים להיות מודאגים מהיכולת של קרדנו לבדל את עצמו ולמשוך עניין של מפתחים בשוק צפוף זה.

2. התקדמות פיתוח איטית: הגישה המחקרית והאקדמית של Cardano הובילה לציר זמן פיתוח איטי יותר בהשוואה למתחרותיה. למרות שזה מבטיח את חוסנה של הפלטפורמה, זה עלול לגרום למשקיעים לדאגה לגבי יכולתו של הפרויקט לעמוד ביעדים השאפתניים שלו בזמן.

3. השפעות אימוץ ורשת: הצלחה בתחום מרחב הבלוקצ'יין מושפע מאוד מהשפעות רשת, שבהן הערך של פלטפורמה עולה ככל שיותר משתמשים מאמצים אותה. כניסתה המאוחרת של קרדנו לשוק והתקדמות הפיתוח האיטית יותר עשויים להפריע ליכולתה להשיג אימוץ נרחב ולמשוך מפתחים, מה שעלול להשפיע על הערך לטווח ארוך של הפלטפורמה.

חששות טכניים:

הארכיטקטורה המרובדת של קרדנו וההתמקדות בשיטות פורמליות יכולות לגרום לרמת מורכבות גבוהה יותר בהשוואה לפלטפורמות בלוקצ'יין אחרות. זה עשוי להקשות על מפתחים לבנות אפליקציות ב-Cardano, מה שעלול להגביל את הצמיחה והאימוץ של הפלטפורמה.

יכולת פעולה הדדית: קרדנו שואפת לאפשר אינטראקציה חלקה עם בלוקצ'יין אחרים. עם זאת, השגת יכולת פעולה הדדית היא משימה מורכבת הדורשת שיתוף פעולה בין פרויקטים מרובים, אשר עשויים להתמודד עם אתגרים טכניים וניהוליים משלהם. זה מציג מידה של אי ודאות ביכולת של קרדנו לעמוד ביעדי יכולת פעולה הדדית.

Cardano הוא פרויקט פורץ דרך עם מטרות שאפתניות ובסיס חזק במחקר אקדמי. עם זאת, משקיעים ומפתחים חייבים לשקול את הסיכונים והאתגרים הפוטנציאליים העומדים בפני הפלטפורמה, לרבות תחרות, התקדמות איטית בפיתוח, מכשולי אימוץ, מורכבות טכנית ואתגרי יכולת פעולה הדדית. על ידי הבנת החששות הללו, בעלי עניין יכולים לקבל החלטות מושכלות יותר לגבי הפוטנציאל ארוך הטווח של קרדנו והתפקיד שהוא עשוי למלא בעתיד של טכנולוגיית הבלוקצ'יין.

לסיכום

Cardano, פלטפורמת בלוקצ'יין מהדור השלישי, שואפת לחולל מהפכה ביישומים מבוזרים, מטבעות דיגיטליים וחוזים חכמים. היא נוסדה על ידי צ'ארלס הוסקינסון וג'רמי ווד, שגם ייסדו את Ethereum. הפיתוח של קרדנו מובל על ידי IOHK, בתמיכת קרן קרדנו ו-Emurgo.

מנגנון הקונצנזוס של קרדנו, Ouroboros, הוא מערכת הוכחת החזקה (PoS) המציעה אבטחה גבוהה ויעילות אנרגטית. ארכיטקטורת השכבות שלו מפרידה את שכבת "הסכמת העסקה" משכבת החישוב, ומשפרת את הגמישות והסקלביליות.

המטבע המקומי של הפלטפורמה, ADA, ממלא תפקיד מכריע בעסקאות, ביצוע חוזים חכם וממשל מבוזר.

המתחרה העיקרית של קרדנו הוא Ethereum, השולט כיום בתחום הפיננסים המבוזר (DeFi) ובעל קהילת מפתחים גדולה יותר. מתחרים נוספים כוללים את Polkadot ו-Cosmos, המתמקדות בחיבור בין פלטפורמות בלוקצ'יין מרובות.

היתרונות של קרדנו טמונים בהתבססות המחקר שלה גישה, עם דגש חזק על קפדנות אקדמית ושיתוף פעולה עם חוקרים מובילים. זה מבטיח שהפלטפורמה בנויה על טכנולוגיה מאובטחת ומוכחת. ארכיטקטורת השכבות של Cardano מאפשרת גם אופטימיזציה של כל שכבה באופן עצמאי, ומספקת פלטפורמה יעילה וגמישה יותר. עם זאת, קרדנו מתמודדת עם כמה אתגרים, כמו התקדמות פיתוח איטית יותר בשל הגישה המבוססת על המחקר, שעשויה להשפיע על יכולתו של הפרויקט להשיג אימוץ נרחב. יכולת פעולה הדדית, היבט מרכזי לעתיד של יישומים מבוזרים, היא תחום נוסף שבו Cardano מפגרת אחרי מתחרותיה.

המורכבות הטכנית של הפלטפורמה עלולה גם להקשות על מפתחים לבנות אפליקציות, מה שעלול להגביל את צמיחתה. חששות המשקיעים כוללים תחרות מצד פלטפורמות בלוקצ'יין מבוססות כמו Ethereum ופרויקטים מתפתחים כמו Polkadot ו-Cosmos. התקדמות איטית בפיתוח ומכשולי אימוץ עשויים גם הם להשפיע על הערך לטווח ארוך של הפלטפורמה.

Cardano הוא אכן פרויקט שאפתני עם בסיס חזק במחקר אקדמי, אך הוא מתמודד עם אתגרים בתחרות, התקדמות פיתוח, אימוץ, מורכבות טכנית ויכולת פעולה הדדית. הפרויקט ממוקם גבוה בשווי שוק ובהחלט אחד המוכרים ואהובים בשוק. התקווה היא, ששוק הבלוקצ'יין יצמח ויאפשר למספר פרויקטים להתקיים במקביל, במצב כזה קרדנו הוא בהחלט מועמד ראוי להוביל את השוק בעתיד.



דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.