האם ניתן להשתמש בקריפטו כאמצעי תשלום בישראל?

February 11, 2024
|
5 דק'

המטבעות הדיגיטליים התחילו את דרכם כאלטרנטיבה לאמצעי תשלום, ובעוד שרוב המטבעות מכוונים היום למקומות שונים לחלוטין – עדיין נשאלת השאלה המתבקשת האם אפשר לשלם עם קריפטו במקומות שונים היום בישראל?

קצת היסטוריה

לפני שנצלול להאם תשלום עם קריפטו בישראל הוא אפשרי והיכן הוא קורה, נחזור לסיפור התשלום תשלום הביטקוין המפורסם ביותר בהיסטוריה של הביטקוין. ב-22 במאי 2010 חובב וכורה ביטקוין בשם לאסלו היינץ פרסם מודעה בפורום "ביטקוין-טוק", שמציעה 10,000 ביטקוין למי שידאג לארגן לו שתי פיצות עם התוספות האהובות עליו. ג'רמי סטורדיוונט, משתתף שקרא את המודעה בפורום, קיבל את ההצעה וביצע את ההזמנה בג'קסונוויל, פלורידה, בפאפא ג'ונס. המחיר המוסכם לפיצות עמד אז בסביבות ה-25 דולר, שהיה שווי הוגן ל-10,000 מטבעות ביטקוין, בהתחשב בזה שהיה בחיתוליו. לאסלו שלח את 10,000 הביטקוינים לג'רמי, שארגן את משלוח הפיצות לביתו של לאסלו.

הפיצה הזאת נחשבת עד היום לפיצה היקרה ביותר בהיסטוריה – היום שווי העסקה מגיע ל – 481 מיליון דולרים. מאז בכל שנה נחגג "יום הפיצה ביטקוין" שחוגג את האירוע המשונה אך ללא ספק חשוב הזה.

לאסלו היינץ בתמונה עם הפיצה שעלתה לו כמה מאות מיליוני דולרים. רגע לפני שנהנו מכל ביס



האתגר הרגולטורי

המכשול העיקרי להרחבת התופעה כאמור הוא הנושא הרגולטורי, הרגולציה הישראלית מגדירה את הקריפטו לא כמטבע אלא כנכס פיננסי בלתי מוחשי, דבר המחייב מיסוי של רווחי הון בשיעור של 25% על פעילויות עם קריפטו שאינן נחשבות לעסקיות. בשל עסקאות עם קריפטו עלולות לחויב במס שולי או מס חברות, בהתאם למאפיינים העסקיים של הפעילות.

אכן, השימוש בקריפטו כאמצעי תשלום עובר שינויים והתפתחויות רבות. עורכי דין ומומחים בתחום מצביעים על גידול בקבלת תשלומים בקריפטו בעסקים בישראל, במיוחד בעסקאות בסכומים גבוהים כמו גלריות אמנות, שירותים מקצועיים ואפילו רכבים. עם זאת, התשתית הרגולטורית והבנקאית עדיין בתהליך התאמה למציאות זו, ונראה שהדרך לעולם בו תשלומי קריפטו נפוצים עוד רחוק.

כנגזרת של החשש הזה, בנקים בישראל מתמודדים עם אתגרים בקבלת כספים ממטבעות קריפטוגרפיים עקב חששות להלבנת הון. הם מבקשים שקיפות מלאה מלקוחות המעוניינים להפקיד כספים מקריפטו ודורשים פרטים מלאים על מקור הכספים, גם זה לא מקל על עסקאות בקריפטו להתקיים.

אתגרים בקבלת תשלום בקריפטו

מעבר לאתגר הרגולטורי, התנודתיות היא אחד הגורמים הקשים ביותר לעיכול אם אתה עסק שרוצה לקבל תשלומים בביטקוין. ירידה בערך המטבע יכולה לגרום להפסדים לעסקים, בעוד שיש דרך לפדות את הביטקוין ישר עם קבלת התשלום זו עדיין בעיה עבור העסקים המקבלים תשלום בביטקוין או כל מטבע דיגיטלי אחר.

אתגר נוסף יהיה בתקשורת מול הבנקים ובניכוי המס – כפי שכבר תואר, הבירוקרטיה הכרוכה בכך אינה פשוטה.

יתרונות קבלת תשלום בקריפטו

עסקים רבים שבוחרים להציע תשלומי קריפטו כאפשרות ראשית מרוויחים את בניית התדמית החדשנית והטכנולוגית לעסק. יתרון נוסף הוא כמובן פתיחה לקהל רחב שמחזיק מטבעות דיגיטליים והיה שמח לשלם איתם עבור מוצרים מסוימים.

היתרון שהוא גם חסרון יהיה תנודתיות השוק – אם בית העסק יחליט שכל התשלומים שהוא מקבל בביטקוין יישארו בביטקוין אז עליית ערך המטבע יכולה ליצור רווח לא צפוי לעסק.  

שימושים כיום

למרות הקושי הרגולטורי – תשלום עם מטבעות דיגיטליים בישראל הוא דבר שקורה, לדוגמא, רק בחודש שעבר הודיעה יבואנית הרכב הגדולה בארץ – כלמוביל שתאפשר לראשונה בישראל לרכוש כלי רכב באמצעות מטבעות דיגיטליים, ניתן יהיה לשלם חלק מהתשלום או את כולו במטבעות דיגיטליים, עד תקרה של כמיליון שקל לרכב.

מעבר לעסקאות גדולות כמו רכבים ישנם גם לא מעט עסקים ואפילו עסקים קטנים בישראל שמקלים תשלום בביטקוין, החל מבתי קפה בתל אביב, חנויות אופטיקה ועד משרדי עורכי דין.

השוק מתפתח וכולל שירותים חדשים כמו אפשרות הרכישה של ביטקוין דרך אפליקציות בנקאיות, בתנאי קבלת אישורים רגולטוריים. עם זאת, כאמור, האתגר הגדול נותר בתחום הבנקאי, כאשר עסקים המקבלים תשלום בקריפטו חייבים להתמודד עם מגבלות ואתגרים רגולטוריים ובנקאיים.

לסיכום, השימוש בקריפטו כאמצעי תשלום בישראל מתקדם, אך עדיין נתקל במכשולים רגולטוריים ובנקאיים. הממשלה והרגולטורים מנסים למצוא את האיזון הנכון בין חדשנות לבין שמירה על סדר הפיננסי ומניעת פשע. הדרך לעולם שבו תשלומי קריפטו הם ברורים מאליו עוד ארוכה ויש עוד פערים לגשר עליהם, אך אכן ישנן מדינות שהצליחו לגשר על הפער הזה והפכו את הביטקוין לאמצעי תשלום קל ונוח, כך שהדרך אפשרית אך דורשת מאמץ רגולטורי וטכנולוגי כאחד.


דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.