שער ביטקוין שקל – איפה אנחנו עומדים?

May 14, 2023
|
5 דק'

לנוחיותכם, בעמוד הזה תוכלו לראות את השער היציג ביטקוין שקל, ולהבין כמה הביטקוין שלכם שווה נכון לעכשיו. לחילופין, אם אתם מתעניינים בקנייה, תוכלו להבין כמה עולה הביטקוין ולכלכל את צעדיכם בתבונה.

כידוע, ערכי המטבעות הדיגיטליים עשויים להיות תנודתיים יחסית למטבעות הממשלתיים, וכפועל יוצא מכך משקיעים רבים בודקים את השערים היציגים באופן תדיר יחסית. עם זאת, צריך לזכור כי כמו בכל השקעה בשווקי ההון, סבלנות היא שם המשחק. אמנם פעולות המסחר שאנו מבצעים עבורכם עשויות להתבצע בתכיפות גבוהה, אך אורך הרוח הוא המנצח בסופו של יום. על מנת להבין קצת יותר טוב מה אומר שער החליפין ביטקוין לשקל ומה משפיע עליו, כדאי לקרוא את השורות הבאות.

שער חליפין – מונח בסיסי שחשוב להכיר

אמנם הביטקוין אינו מטבע פיאט, כלומר מטבע ממשלתי, אך הוא בהחלט מטבע בעל ערך ולכן ניתן לקבוע מדי יום, שעה ורגע מהו ערך ביטקוין לשקל. מונח בסיסי בהקשר זה הינו שער החליפין, כלומר יחס ההמרה שמשקף את ערך שני המטבעות בהתאם להיצע ולביקוש שלהם. במילים פשוטות, כמה שקלים שווה ביטקוין אחד. אבל מה משפיע על הביקוש וההיצע, על הכוח המסוים של מטבע אחד אל מול האחר? מה קובע הלכה למעשה את שער ביטקוין שקל? ישנם לא מעט פרמטרים המשחקים תפקיד, וכדי להסביר אותם נתחיל עם השקל.

כידוע, השקל הוא המטבע הממשלתי הישראלי. כאשר הוא מתחזק מול הביטקוין חל ייסוף בערכו, ואם הוא נחלש מול הביטקוין חל פיחות בערכו. למעשה, הכוח של השקל מול מטבעות אחרים מושפע משורה של גורמים. ראשית, ערכו תלוי בכוחה של הכלכלה הישראלית, הניכר בין היתר בצמיחה בתמ"ג שלה, בדירוג האשראי שלה, במאזן התשלומים ובגירעון, בריבית הנהוגה במשק, ועוד.

למשל, אם קיימת במשק ריבית גבוהה ביחס למדינות אחרות, הרי שקיים יותר ביקוש לשקל (כי הוא "יקר" יותר), ולכן ערכו עולה ביחס למטבעות אחרים (ייסוף). מאידך, אם קיים גירעון גדול יחסית, הנטייה של הסוחרים במט"ח היא למכור את השקל, מה שגורם לפיחות בערכו ביחס למטבעות אחרים. כפי שראינו בחודשים הראשונים של שנת 2023, גם המצב הפוליטי עשוי להשפיע על ערך השקל. בעיקרון, ככל שהמצב הפוליטי והביטחוני בישראל יציב, כך ערכו של השקל יציב, אך בעת מחלוקות פוליטיות משמעותיות, התחלפות תדירה של ממשלות, משברים ביטחוניים חמורים וכדומה, שער השקל עשוי לרדת ולאחר מכן לעלות עם ההתייצבות.

מעבר לכך, ערך השקל מושפע מהתערבויות של בנק ישראל במכירה וקנייה של מטבעות חוץ. מדובר בהתערבויות די אגרסיביות שמטרתן לשמר את ערך השקל בתוך טווח המרה מסוים של יחס המרה. כפי שניתן לראות, קיימים גורמים רבים המשחקים תפקיד בערך השקל, ובעיקר החוסן הכלכלי של המשק אל מול הכלכלה הגלובאלית. לכך מצטרפים כמובן ההיבטים המשפיעים על ערכו של הביטקוין, ובהם נעסוק כעת.

מה משפיע על שער הביטקוין?

לא מעט גורמים עשויים להשפיע על ערכו של הביטקוין ושל מטבעות דיגיטליים אחרים. זהו עולם הדומה במידת מה למטבעות הפיאט, ומבחינות אחרות שונה מאוד. לדוגמא, בשנה החולפת (2022) הפגינו השווקים העולמיים תנודתיות גבוהה ומגמות ירידה חזקות למדי. שוק המטבעות הדיגיטליים אינו מופרד לגמרי משוק ההון, ולא מהמתרחש בכלכלה הגלובאלית, ולכן גם הביטקוין הפגין לא פעם ירידות.

יחד עם זאת, קיימות גם השפעות ייחודיות על הביטקוין ועל שוק הקריפטו בכלל. לדוגמא, בשנה החולפת הושפע גם שער הביטקוין מהמיזוג שביצעה רשת אתריום, מהרכישה המוגברת של מטבעות דיגיטליים על ידי אוקראינה ורוסיה הנאבקות ביניהן, מאימוץ מטבעות דיגיטליים על ידי חברות ותאגידי ענק בעולם המערבי ובארה"ב בפרט, וכמובן מקריסת בורסת FTX. הקריסה הובילה מחד לירידה משמעותית בערך הביטקוין מטבעות קריפטו נוספים, ולפגיעה קשה בתדמיתם, אך מצד שני הציתה את התקווה והדחיפות לאסדרה של התחום.

מלבד זאת, ערך הביטקוין מושפע מהיבטים ייחודיים למטבע. למשל, במחזור החצייה שמתרחש כל 4 שנים, התגמולים שמקבלים כורי המטבע קטנים ב- 50%. לכן, בכל 4 שנים יורדת רמת הכרייה באופן משמעותי, ההיצע קטן, הביקושים עולים ועימם הערך. מאידך, כשנתיים לאחר מחזור החצייה (בדיוק באמצע 4 השנים), רמת הכרייה יחסית גבוהה, ההיצע גדול ביחד ביחס לביקוש, והערך נוטה לרדת.

הבנתי, אז איך אני קונה ביטקוין?

אחרי שראיתם כמה עולה ביטקוין והחלטתם לקנות אותו בשקלים, יש כמה דרכים לעשות זאת. האפשרות הראשונה היא להשקיע דרך בית ההשקעות שלנו, בלי צורך בארנק דיגיטלי, ודרך מסלולי השקעה שתוכננו על ידי מומחים. אנו נלווה אתכם בכל התהליך, החל מטיפול בהמרות ועד לניכוי המס.

מעבר לכך, את הביטקוין ניתן לקנות בארץ באמצעות מספר כספומטים ייעודיים הפזורים ברחבי הארץ, דרך חלפני כספים כמו ביטס אוף גולד, ודרך זירות מסחר כמו Bit2C. אבל לפני שאתם עושים זאת, כדאי להכיר היטב את התחום של ארנקים דיגיטליים ואת העמלות, היתרונות והחסרונות של כל אפשרות קנייה. באתר שלנו תוכלו לקרוא מאמרים העוסקים בנושאים אלו ונוספים.

בנוסף, אנו מזמינים אתכם לקרוא על מסלולי ההשקעה הייחודיים שלנו, ובכל שאלה נוספת ניתן לפנות אלינו דרך האתר או בטלפון 073-3701564.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.