הביטקוין חוגג חצייה: כל מה שאתם צריכים לדעת לקראת 2024

November 16, 2023
|
5 דק'

באפריל הקרוב צפוי לקרות אירוע שקורה כל 4 שנים במערכת הביטקוין. אירוע החצייה (Halving) עשוי להשפיע דרמטית על מחיר המטבע, בכתבה הזו נגלה כל מה שצריך על חציית הביטקוין, וכיצד נוכל להפיק את המירב מאירוע זה.

מה זה חציית הביטקוין (Bitcoin Halving) ?

חציית הביטקוין היא אירוע שבו התגמול על כריית בלוקים חדשים מופחת בחצי, כלומר הכורים מקבלים 50% פחות ביטקוין עבור אימות עסקאות.

אירועי החצייה בביטקוין מתרחשים אחת ל-210,000 בלוקים - בערך כל ארבע שנים - עד שהרשת תגיע לאספקה המקסימלית של 21 מיליון ביטקוין.

בתחילת דרכו של ביטקוין כל כורה קיבל 50 מטבעות על כל בלוק שייצר (כלומר בסוף כל "תחרות" שקורת כל עשר דקות) וכל 4 שנים גודל התמריץ נחתך בחצי והיום התגמול הוא 6.25 ביטקוינים עבור הכרייה.

באירוע החצייה הקרוב – התמול יחתך שוב ל – 3.125 מטבעות בלבד.

אירועי החצייה בביטקוין הם אירועים חשובים לסוחרים מכיוון שהם מפחיתים את מספר המטבעות החדשים שנוצרים על ידי הרשת. ההגבלה הזו של ייצור המטבעות החדשים, גורמת לכך שהמחירים עלולים לעלות אם הביקוש למטבע יישאר חזק.

עם זאת, ההיסטוריה מלמדת אותנו שההשפעה של אירועי החצייה הם בדרך כלל בחודשים שלפני ואחרי החצייה. הציפייה לכך שהירידה בהיצע קרובה, מפעילה טריגר פסיכולוגי בו אנשים מעדיפים "להעמיס" ביטקוין לארנק שלהם לפני שקורה אירוע החצייה – מה שמייצר עליית מחירים בחודשים שלפני החצייה.

כך גם בחודשים שאחרי החצייה, תחושת ה FOMO בדרך כלל גוברת על כל התחושות האחרות ומשקיעים וסוחרים ממשיכים לרכוש את המטבע.

מתי אירוע החצייה הבא בביטקוין?

חציית הביטקוין הבאה צפויה להתרחש באפריל 2024, כאשר מספר הבלוקים יגיע ל-840,000. התאריך המדויק של החצייה עדיין לא ידוע שכן הזמן שלוקח ליצירת בלוקים חדשים משתנה, כאשר הרשת עומדת בממוצע בלוק אחד בכל עשר דקות.

אירועי החצייה בביטקוין יתרחשו כל 210,000 בלוקים עד בסביבות 2140, אז כל 21 מיליון המטבעות יווצרו.

חציית הביטקוין – אירועי מפתח

מה קרה באירוע החצייה האחרון של הביטקוין?

אירוע החצייה האחרון בביטקוין היה ב-11 במאי 2020 - שבו התגמולים על הכרייה ירדו מ-12.5 ביטקוין חדשים לבלוק ל-6.25 ביטקוין. ההיצע ההולך ופוחת סיפק תרחיש שורי לנכס שבו מחיר המטבע זינק מ-6,877.62 דולר ב-11 באפריל (חודש לפני החצייה) ל-8,821 דולר בזמן האירוע עצמו.

למרות תנודתיות משמעותית, המחיר המשיך לעלות והגיע ל-49,504 דולר ב-11 במאי 2021. דפוס דומה הופיע סביב החצאיות הקודמות ב-2012 וב-2016, שבהן התקופה החזקה ביותר של האפסייד הגיעה לאחר חצייה ואז, למרות ירידה משמעותית בערך כ-12-17 חודשים לאחר מכן, המחיר נשאר גבוה בהרבה ממה שהיה לפני החצייה.

כמובן, אין זה אומר שההיסטוריה חוזרת על עצמה בוודאות מוחלטת, וכדאי לזכור שכל חצייה קרתה בנקודת זמן שבה היו עוד עשרות גורמים שהשפיעו על מחיר הביטקוין, ב 2020 לדוגמא בעיצומו של משבר הקורונה, אחרי לא מעט תמריצים מהממשלות ברחבי העולם וכלכלה שנעצרה, הגיעו עשרות שחקנים חדשים לשוק הקריפטו. סביבת הריביות הייתה גם היא שונה לחלוטין מהסביבה שקיימת לקראת האירוע החצייה הקרוב.

כיצד תשפיע חציית הביטקוין הקרובה על המחיר של הביטקוין ?

רבים מאמינים שהמחיר יפעל לפי דפוס דומה לשלושת החציות הקודמות, ויעלה לאחר האירוע עצמו עם הגבלה של היצע המטבעות החדשים. עם זאת, כל עליית מחירים תהיה תלויה כיצד הביקוש לביטקוין מתעצב במהלך החצייה. לא בטוח שהביקוש יגדל - או אפילו יישאר סטטי - מכיוון שהשוק התבגר באופן משמעותי מאז החצייה האחרונה ב-2020. יש המון מטבעות המתחרים באופן כזה או אחר על תשומת הלב של משקיעים וסוחרים.

החודשים האחרונים, בהשפעת השמועות והציפייה להשקת קרן SPOT והשפעת אירועי החצייה הקרובה הביאו את הביטקוין לעליות משמעותיות. זאת למרות סביבת ריבית קשה ומתהדקת. לכן יש לקחת את העלייה האחרונה כסימן להתפתחות טובה בתגובה של השחקנים בשוק לאירוע החצייה הקרוב.

כך או כך, העובדות הן כאלו שהחציה תקטין באופן משמעותי את היצע הביטקוינים החדשים הנוצרים. מצד שני יש לזכור כי היא תאלץ את הכורים למכור יותר ויותר מהביטקוינים שהם מייצרים, על מנת לכסות את עלות הייצור שהם מקבלים עבורה רק מחצית התמורה עובר לחציה.

מה שנראה בחודשים הקרובים אלו שני כוחות מנוגדים. פחות מטבעות ביטקוין חדשים נוצרים על ידי הפרוטוקול, אך מצד שני יותר מהביטקוינים המיוצרים נמכרים לשוק על ידי הכורים שאינם יכולים להרשות לעצמם לשמור לעצמם כבעבר עודפי ביטקוין מול עלות הכריה.

אז גם אם בטווח הקצר יקח זמן עד שהכורים יתייצבו ויוכלו להרשות לעצמם להציף את השוק, בטווח הארוך ההשפעה ברורה – פחות היצע יעזור למחיר הביטקוין.

למה בכלל יש חציית ביטקוין ?

חציית הביטקוין היא למעשה חלק מעיצוב התוכנה של הביטקוין. התוכנה, שנוצרה על ידי אדם או קבוצה מסתורית המשתמשת בשם הבדוי 'Satoshi Nakamoto'.

בעוד סאטושי לא הסביר במפורש את הסיבות מאחורי אירועי החצייה, רבים שיערו שהמערכת תוכננה להפיץ מטבעות מהר יותר בהתחלה כדי לתמרץ אנשים להצטרף לרשת ולכרות בלוקים חדשים. לפי תיאוריה זו, תגמולי בלוק תוכנתו להצטמצם בחצי במרווחי זמן קבועים מכיוון שערכו של כל מטבע שתוגמל היה צפוי לגדול ככל שהרשת תתרחב.

תיאוריה נוספת היא שהחציות הוצבו כדי להכניס אמצעים דפלציוניים למטבע, כך שמספר המטבעות החדשים המתוגמלים לכל בלוק נקבע מראש. בניגוד למערכת המוניטארית הפיאטית שבה הדפסת יתר על ידי בנקים מרכזיים יכולה לגרום להפחתה מתמשכת בערך המטבע, ההיצע הכולל הקבוע של ביטקוין זמין והקצב שנקבע מראש של הדפסת ביטקוין חדשים מגנים מפני סיכון זה.

מה קורה כשכל 21 מיליון הביטקוינים נכרו?

כאשר האספקה המקסימלית של 21 מיליון ביטקוין ייכרה, הכורים לא יקבלו עוד ביטקוינים חדשים לאימות בלוקים. עם זאת, הם ימשיכו לקבל עמלות עסקה - שניתנות על ידי מבצעי התשלומים - כתמריץ לאימות עסקאות. ההערכה היא כי הביטקוין החדש האחרון ייכרה בשנת 2140. בשלב זה, המטבע הקריפטוגרפי יהפוך לדפלציוני מכיוון שמטבעות יכולים ללכת 'לאיבוד' באמצעות שגיאת משתמש - למשל, על ידי שליחת מטבעות לכתובת לא חוקית.


דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.